Sunday, September 05, 2010

Selepas Puasa 30hari,Mohla Kita Beraya Krismas?


Nasib baik dah tarik balik iklan neh. We want adibah noor nye iklan. Boleh camtu? :))

Itik beriya-iya suruh aku post this video on this blog sambil komen isu ini. Jadi sebagai hadiah hari raya untuk itik, maka here... ini lah video yang itik nak aku tampal tuh. :) Sebab itik sangat marah dan terkilan dengan isu ini, dia turut email tv3. Heheh. Dek kerana server emosional, email itik bounce back. Pekehal bounce back lak neh? Dah ramai orang komen isu nih, sampai rasanya the is nothing left to be said. Tapi takpe, sementelah dah tampal, ini lah peluang aku nak letak komen jugak kan?. ;). Walaupun iklan ini dah ditarik balik, TV3 pun dah minta maaf. Tapi remember, damage has been done. Microsoft Word je boleh main undo-undo neh. 

Ikhlas cakap, aku tak pernah tertonton iklan neh kat tv. Mungkin sebab aku jarang tengok tv3 kecuali citer Smallville kot? Ke sebab apa? Entah lah. Agaknya advertisement company semua kering idea. Perginya Yasmin Ahmad selaku orang yang banyak idea best untuk iklan-iklan yang menyentuh perasaan sebenarnya memberi ruang untuk orang baru menyinar. Tapi ada ramai yang kononnya kretif tak bertempat, maka salah satu hasilnya, jadilah seperti video di atas. 

Kita neh nak sambut Raya Aidilfitri, sementelah tahun neh, tak berkembar dan bertembung dengan mana-mana raya lain pun. Tahun Baru Cina? Tidak. Deepavali? Pun tidak. Krismas? Jauh sama sekali. Jadi apa perlunya iklan ala-ala muhibah dengan ciri-ciri krismas, buddha semua neh? Kreatif my kambing gurun la. 

Asal raya je, kena ada iklan unsur-unsur perpaduan eh? Fine. There are plenty other ways. You go figure it out! 

Pengajaran pada advertisement company, nak tonjolkan 1Malaysia, tunjuklah. Ampulah. Takde sapa nak bising. Tapi bear in mind, 1Malaysia, 1 Malaysia juga. Tapi itu tidak menghalalkan 1Agama ya. Respect Islam, Buddha,  Kristian, Hindu. dan lain-lain. Do not combine it in one advert untuk perayaan agama kemudian menghalalkannya atas dasar 1Malaysia. 

PS: Dalam melodi tadi pengacara beriya-iya cakap, 'Banyak rancangan menarik akan disiarkan di tv3 dan tv9. Raya neh tak perlu ke mana-mana. Kita tengok tv je' Selamat tinggal ziarah menziarah di hari raya. Kita tunggu depan tv sahaja. :)

2 comments:

kui said...

aku dan tgk iklan ni kat tv.. memang bengong betul.. siap naik rusa tu, pastu ada bunga apa tah tu.. haih...

gerbera said...

Aku tak tengok iklan ni. Just terbaca di paper yang iklan ni telah ditarik balik.

Memang dari dulu cerita best2 akan disiarkan time raya. Sebenarnya aku suka jugak. Ada jugak aktiviti aku time raya.