Friday, August 20, 2010

Iklan Raya TM 2010

Aku cari kat youtube tapi belum ada kot. Tertonton malam tadi. Kisah tiga sekawan. One Malay boy, one indian boy and one chinese girl. Bagus iklan pasal 1Malaysia la ni konon. 

Malay boy neh berniaga kat pasar ramadan, indian boy suruh ajak chinese girl neh tolong sekali. Tapi Malay boy taknak, katanya rugi kalau ajak. Kena bayar upah. Chinese girl cakap, dia bukan nak minta upah pun. Nak tolong sahaja. Kemudian beliau merajuk. 

Di pasar ramadan, Malay boy and Indian boy neh tak cukup tangan layan orang nak beli kuih dia. Plastik pun habis. Ditengah crowd yang ramai tu dia nampak kawan dia si chinese girl tu dengan muka masih merajuk. Malay boy minta tolong chinese girl itu belikan plastik. Dengan muka merajuk si chinese girl berlalu pergi. Kejab lepas tu dia datang dengan plastik. 

Selepas crowd reda, Malay boy sengih sengih sikit dekat Chinese girl. Sampai cakap, Ling, (ke apa nama dia tah), maafkan saya ya. Chinese girl tu pun reply 'sekarang mana boleh minta maaf, TUNGGU LA HARI RAYA'. Something like that. Ayat perli ke bergurau tu? Ke mengajar kekanak time raya je baru leh minta maaf ya? Jangan tanamkan dalam pemikiran, maaf hanya boleh dipohon pada hari raya. Maaf adalah perlu diucapkan apabila diri tu sedar telah buat salah.

Overall iklan neh menarik. Dialog akhir mungkin boleh diganti dengan dialog lain yang lebih baik kot? (Ceh macam la aku ada experience dalam bidang advertisement pun)

6 comments:

Anonymous said...

ITU PERLI LAH..... HADOI....anda NEH

kui said...

tu lawak kanak2 la weiiii....

ezza erisa said...

hahaha iye ke? pesal aku tak nampak ianya part of lawak? hahah. ke aku dah takde deria lawak =))

tapi it not suppose to be said like that la. mengelirukan. kalu aku middle age neh leh keliru, what about the kids? 'takpe buat salah skrg, nnt raya mintak maaf lah' dah jadi satu budaya pun. sibuk mintak 0-0. pehtu raya kedua start mengumpat balik. haha.

gerbera said...

Aku rasa tu lawak je tu kot. Kan selalu bila raya org mintak maap. So budak cina tu buat lawak2 je la.

Tapi betul jugak.Mungkin ada yg keliru.

Anonymous said...

itu cuma antara rakan2 je. dia saja nak kena kan kawan dia tu. mcm kita jugak. gurau2 dgn rakan. smbungan nye agk best jugak!

Anonymous said...

sapa name amoi tu hah??