Wednesday, December 02, 2009

Nak Tarik Subsidi Gula Pulak???

Posted by Picasa
Sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja pagi tadi, aku dengar berita pasal rokok kotak 14batang akan dihapuskan menjelang bulan Jun 2010. Yang ada hanya rokok 20batang. Atas dasar konon nak menyelamatkan rakyat dari kena penyakit itu dan ini. Aku tulis "konon" dalam ayat diatas kerana aku tahu kerajaan Malaysia tak bodoh. Mereka tahu perokok tegar akan tetap beli rokok kalau dipackkan kepada 50batang satu kotak pun. Siapa yang mereka cuba nak tipu?

Okey, berbalik kepada isu yang lebih kurang sama iaitu Gula. Aku selaku orang yang tidak gemar akan kemanisan gula pun rasa nak melenting jugak ni. Memang gulalah penyebab banyak penyakit-penyakit. Tetapi nak tarik subsidi gula atas alasan ini? Heck la alasan. Ayat biasa, spend bermillion untuk subsidi gula bla bla bla.

Apa yang aku nampak kalau subsidi gula ditarik, sepertimana rokok akan ada pembelinya, gula juga begitu. Apa effect pada pengguna akhir? Harga makanan meningkat berkali ganda. Kalau selama ni, teh o berharga RM1.20, dengan penarikan subsidi yang menjangkau 75% dari harga sebenar gula, harga segelas teh o mungkin boleh melambung sehingga RM2.00. Itu baru teh o. Biskut siap packing? Kuih muih sarapan pagi? Dan lain-lain lagi. Jadi, apakah ini yang kerajaan cari? Lebih inflasi daripada biasa??

Gula merupakan bahan keperluan rakyat Malaysia. Gula merupakan makanan ruji rakyat kita. Rakyat kita tak minum kopi pahit, rakyat kita tak minum green tea kosong (yes, adala yang minum, macam aku minum green tea kosong tapi berapa kerat? Berapa nisbah berbanding yang kena letak gula baru leh telan?)

Mode mencari gula now. Tensen dengan muka depan the star punya pasal. Hahaha.

2 comments:

GhOsToNe said...

biar betoi???

bodo gilew kalo gula pn kne tarik subsidi...

stju ngn ko..

abis lew brg2 naek!!!!

misseja said...

jom tanam tebu belakang rumah...