Monday, December 14, 2009

Menjawab Soalan Berkenaan Jambatan Sultan Mahmud

Gatal-gatal check tracking tengok ada pula yang tanya tol dijambatan Sultan Mahmud dimansuhkan. Ini kak kiah nak tolong jawab. Ini ingat-ingat lupa cik kiah je neh. Kalau ada salah sikit-sikit harap ada yang betulkan. Almaklumlah cerita ini dah lama. Lama sangat-sangat. Dah hampir 10tahun alkisahnya. Hehehe

Sebelum tahun 2000 memang ada tol di atas jambatan Sultan Mahmud (bagi yang tak tahu, Jambatan Sultan Mahmud ini terletak di Kuala Terengganu). Kalau dari Batu 6 nak ke bandar Kuala Terengganu, bolehlah lalu atas jambatan ni dan bayar tol RM1.50 atau lalu laluan yang agak jauh sedikit yakni Manir. Takde la jauh mana pun, aku prefer jalan jauh neh pasal sekarang atas jambatan mungkin sesak sebab turun-turun je jambatan kat depan sana tuh ada Mydin Mall. Perlu diingatkan fakta penting pertama dalam kamus Terengganu ialah Mydin merupakan pasar raya sanjungan disini. Tak ada tempat yang setanding Mydin. Aku zaman duk Kuala Terengganu dulu pun kalau outing, tempat wajib pergi ialah Mydin. Hahaha.(Time tu mydin ada kat area Pasar Payang). Dah tua-tua neh, aku masih lagi suka pergi Mydin tapi dah duk KL, terpaksa lah aku pergi Mydin USJ. Mydin Masjid India tidaklah best pasal tiada tempat parking. Hihihihi.

Alamak, jauh lak aku melalut, okey berbalik kepada Jambatan Sultan Mahmud. Sebaik selepas pilihanraya tahun 2000 yang dimenangi secara besar, cemerlang, gemilang oleh parti PAS dan mereka berjaya membentuk kerajaan, salah satu janji mereka ialah menghapuskan tol di bumi Terengganu. Maka runtuhlah pondok tol di Jambatan Sultan Mahmud. Dan apabila Barisan Nasional mengambil alih pada tahun 2004, mereka takde pun nak tolkan balik laluan tu. (Nak kena bakar??? ELok elok tiada, diadakan balik? Hahaha). Itu jelah ceritanya. :)

1 comments:

evorunner said...

aku rasa dulu rm0.50 jer..bukan rm1.50..ditutup pasal tukar kerajaan....