Tuesday, December 29, 2009

Internet Malaysia MURAHHHHH...

Betul. Bukan aku kata. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Datuk Zamzamzairani Mohd Isa yang kata. Hihihi.

Zamzamzairani berkata, setakat ini perkhidmatan Internet Malaysia masih rendah berbanding Thailand dan Singapura.

Beliau berkata, sebagai contoh, pakej internet permulaan pada kelajuan 512 kilobait sesaat (kbps) yang dibekalkan penyedia perkhidmatan di Malaysia adalah RM66, manakala di Thailand adalah RM71 dan
untuk pakej berkelajuan 3 megabait sesaat (mbps) di Singapura adalah RM82.

“Kadar bulanan untuk perkhidmatan jalur lebar berkelajuan 1 mbps pula adalah RM88 bagi Malaysia, RM102 di Thailand dan untuk
6 Mbps di Singapura pula adalah RM102,” katanya.

Saje aku bold untuk Singapura tu pasal dia kata kadar internet Malaysia murah berbanding Thailand dengan Singapura.Kalau pakai sifir bahagi harga berbanding megabait tu, agak-agak kita murah lagi tak? Matematik discreet ke add math yang tuan pakai? Just curious. :D.

Meh kiah tolong kirakan pakai matematik UPSR je:
1MBPS = RM88. Tambah sewa telefon (takde telefon takleh pakai streamyx tuk, takkan tuk tatau. tambah lagi RM26 ringgit. Dah RM114. Kalau ambil combo pakej pun RM110 tuk. Banding dengan negara apa tadi tuk? Singapura ya. Berapa tadi tuk cakap? 6MBPS=RM102 ya tuk. 6MBPS tu tuk. Kalau 1MBPS pun kalah dah jugak harga tu. Tang mana tadi kata harga kita murah tuk? Kalau dibahagi secara matematik mudahnya pun dapat hasil camni: RM102/6mbps = RM17 = 1 mbps tuk.

Sumber berita