Monday, November 09, 2009

Piala Malaysia: Too Stupid Too Furious

Tahun depan, aku cadangkan anak Yusop Selam buat filem pasal bola sepak lak. Tajuk ala-ala filem aksi kereta. Tapi mengisahkan perjuangan satu kumpulan yang pergi menyorak kat padang bola. Amacam? Box office tak agak-agak? :P

By now, we should know that Kelantan kalah Piala Malaysia 1-3 berhadapan dengan Negeri Sembilan. Tetapi aku yakin yang rakyat Malaysia gian perkatakan sekarang, bukan kejuaraan Negeri Sembilan tetapi lebih kepada apa yang berlaku diluar padang pada malam final itu.

Aku dari awal sudah menjangkakan insiden pelik-pelik akan berlaku. Hai, takkan tak ingat tahun lepas penyokong Kelantan bakar stadium kan? (Masih ingat tak kejadian di mumbai apabila penonton bakar panggung wayang akibat ending movie tak seperti yang dia harapkan, sama kan?) Sudah tentu tahun ini pun akan ada insiden yang menarik penonton bukan peminat bola menonton final. Seawal jam 6.00 petang, sudah ada insiden berebut-rebut nak masuk. Bola start pukul 8.45pm. Yang nak serbu pukul 6.00 tu pasai apa? Sampai roboh pintu tu dibuatnya.

Penyokong Kelantan bagi aku sangat kelakar, macam sarkas. Dengan mercunnya, dengan baling botolnya, dengan bakar kerusinya, dengan bakar kain rentangnya. Aku taknak ulas lah apa yang terjadi, aku tahu ramai tengok siaran langsung, ramai juga yang baca paper dan ikuti perbincangan tabie penyokong kelantan di Internet.

Cuma aku tertarik dengan satu pernyataan, 'penyokong kelantan live up the expectation'. Of course they did. Aku pun expect buruk gak pasal tu aku gagahkan diri tengok perlawanan akhir tu. Kekekek.

Aku rasa selain dari percaturan yang tidak kena, penyokong kelantan adalah penyumbang besar kekalahan Kelantan pada hari itu. Camno pemain nak main dengan penuh kosentrasi kalau penyokong dah macam tu sekali? Depa tertekan tau dak?

Apapun ucapan aku, it just football match la. Taksah la angin-angin sangat. Kalah menang, tak ada kampung yang tergadai. Tahun depan piala tu pusing lagi. Rebutlah lagi. Yang nak bergaduh, bertumbuk, bakar itu ini macam orang takde tamadun neh...apa hal? :)

1 comments:

GhOsToNe said...

hahahahha...

ak owg kelantan..
nope..
tggal kat kelantan..
kelantan kalah piala mlaysia???
biase jewk!!!
hahahaha...
tp memg owg x bertamadun btoi ape yg penonton kelantan wat!!!