Sunday, October 11, 2009

Movie Review - Papadom

Pernah dengar tentang filem Papadom? Barangkali pernah. Filem ini merupakan filem terbaik FFPAM 2009 (or which ever number they want to call it). Menonton the making of Papadom tengahari tadi di ASTRO RIA membuatkan aku macam sedikit tidak sabar untuk menonton filem ini. Agak menarik juga the making nya. Tetapi the making selalunya memang tunjuk part-part best sahaja.

Last aku tengok cerita Melayu di pawagam adalah arahan Khabir Bhatia iaitu Setem yang sangat menarik hasilnya dilakonkan oleh Aflin Shauki. Kali ini, diarah dan dilakonkan oleh Aflin Shauki pula.

Ada beberapa benda yang aku nak tegur sebelum aku komen best ke tak citer neh:

1. Ketiadaan sarikata English
Ini amatlah menyedihkan memandangkan filem ini merupakan filem terbaik tahun ini. Jika filem Setem boleh diadakan sarikata, kenapa tidak filem terbaik tahun ini? Memang jarang kaum bukan melayu menonton filem Melayu tetapi apa salahnya kalau jadikan sarikata sebagai satu strategi pemasaran? Kalau filem Thailand atau Jepun atau Hindustan tidak bersarikata, agak-agak ada tak kaum lain nak masuk panggung dan nganga tengok filem dengan tak faham?

2. Suara berbisik
Ada beberapa scene dalam filem dimana, watak berbisik antara satu sama lain. Contoh semasa isteri Saadom hampir menghembuskan nafas terakhir. Ya, orang sakit mana boleh cakap kuat-kuat tetapi kalau sampai audiens tidak dengar, maka tidak perlulah buat dialog kan? :D

Okey berbalik kepada jalan cerita, kalau dibandingkan dengan movie lain garapan Aflin, filem ini tidak kalah dari segi jalan cerita. Siap ada boria lagi. Aku juga suka mende remeh temeh yang diberi perhatian dalam filem ini (seperti filem arahan Yasmin Ahmad). Contoh benda remeh temeh ialah penggunaan telefon bimbit yang besar dan outdated kerana watak masih berada di tahun 1990-an dan awal 2000. Begitu juga dengan kereta yang digunakan.

Apapun, aku rasa cerita ini sesuai untuk hari bapa. Pasal mengisahkan Saadom yang menghadapi masalah untuk melepaskan anaknya pergi jauh dari dia kerana sepanjang selepas kematian isterinya, hidupnya didedikasi untuk menjaga anaknya. Ada sedih, ada ketawa, ada lucu. Berbanding setem, setem lagi menarik la kot. Tapi filem ini ada semua rencah menjadikan ia sebuah filem. filem Kecuali watak si anak dara yang baru keluar dari ketiak ayah, terus pergi peluk-peluk dengan jantan eh? Ada nilai pengajaran juga walaupun aku memang selalunya akan cuba avoid filem yang nak mendidik ini. Filem Melayu suka sangat buat ciri-ciri mendidik eh?

Cuma satu je walaupun cerita Papadom tidak mengecewakan, ia juga tidak ada rasa wow. Dimana apabila sebaik aku keluar dari panggung, there is nothing to talk about. Berbeza dengan setem, I still remember a few scenes from that movie. :)

PS: Aku tengok gezek 'Santau' yang bakal keluar pada bulan December agak seram juga lima sen.


1 comments:

paNavia said...

aku suka filem ni lebih sikit dari setem..
sebabnya filem ni bertemakan family dan boleh relate dengan life sendiri..

lagipun aku bias sebab watak que haidar kelakar.. haha