Tuesday, October 27, 2009

Belanjawan 2010 - Suara Lambat Aku :P

1. RM50/Kad Kredit

Aku ikuti belanjawan 2010. Tapi aku macam tak ada masa nak go through. Pehtu aku tengok ringkasan kata kerajaan nak impose RM50 per kredit kad. Aku selama ini bijak juga bab-bab pakai kad kredit iaitu aku cari bank yang tiada annual fee. Supaya aku tidak perlu bayar kos-kos hidden sana sini.

Dari semua kredit kad kena caj RM50.00 baiklah dia buat kad pertama tak kena, kalau gatal nak pakai lebih dari satu baru kena caj RM50.00. Idaklah nampak ciri-ciri kerajaan tiada duit dan cuba pow duit rakyat from which ever channel possible. Ini bukan soal RM50 per kredit kad. Ini adalah soal RM50 per kredit kad darab berapa juta kad? Mungkin RM50 ini adalah untuk membayar RM60 billion pakej ransang merangsang tahun lepas yang aku tak tau apa jadinya itu.

Kalau kerajaan nak mengelakkan rakyat overspend dengan kad kredit (yang memang diketahui merupakan salah satu punca besar kebangkrapan rakyat Malaysia), tidaklah perlu ambil RM50.00. Sebab sudah jadi pelik, yang bagi kad ialah bank, yang kutip duit ialah kerajaan. Ada pelbagai cara lain.

a. Contoh mudah, setiap orang dihadkan ada satu kredit kad sahaja. Data kat bank negara kan ada. Capture jo lah dari situ. Kata e-government?

b. Kerajaan juga tidak memberi masa untuk rakyat potong kad itu. Sepatutnya menda ni dilaksanakan 2tahun lagi ke (Alangkah PPSMI pun ambik masa 3-4tahun untuk dilupuskan kan?). Confirm belanjawan tahun depan, dia deduct balik RM50 neh or belanjawan tahun 2012. Almaklum la kan, nak pilihanraya tahun tu. Tahun mengambil hati rakyat. Hahaha.


untuk menggalakkan rakyat berbelanja secara berhemah, setiap kad kredit dicaj RM50 dan RM25 utk kad sampingan <-- ayat paling lawak tahun ini. Nak mengalakkan rakyat berbelanja berhemah ialah naikkan pendapatan tahunan orang yang layak pakai CC la Dato' Seri. Ada ke gaji RM1500 pun dah mampu pakai kredit kad which mean 18k per year. At least buat 25k p.a ke logik jugak.

Nanti ada orang kata, kalau nak senang, pakai debit kad la. Buat apa pakai kredit kad. Neh aku nak jawab, debit kad ni baru diperkenalkan. Tak semua tempat support lagi. Even sesetengah kedai bata pun tak support debit kad atau ATM kad. Apa kes? Apapun people, please take care of your own finances. Muflis kang tak dapat nak ditolong la. :D

2. Income tax - pelepasan diri naik RM1000.
Yeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, terima kasih banyak. Boleh buat bayar government caj untuk kredit kad :P

3. Pelepasan cukai RM500 untuk pengguna broadband
Yea.. tapi aku tak dapatlah.

Atas dua dasar: Internet sharing atas nama orang lain, camno nak claim tu. Second - yang bayar income tax dapat pengecualian, yang tak bayar cukai tu, camner? Sian gak depa, dahla gaji rendah...kena bayar bil broadband full pulak tuh. Camner tuh?

2 comments:

Hasbullah Pit said...

Kawtim la dengan orang kampung, daftar Internet nama kau.

GhOsToNe said...

wahahahaha...
tesu ada idea yerk nak kondem belanjawan yg baru jewk kuar bak pisang goreng...
hehehehe...
bagus2!!!