Monday, August 17, 2009

Movie Review - Setem

Maaf kerana aku agak jarang update blog sekarang. Ada busy banyak pulak sekarang ini. Okey, aku nak review movie setem. Filem apa? Setem? Apa itu? Ala...filem setem lakonan Afdlin Shauki, Rashidi Ishak dan nama-nama lain. Aku malas la nak sebut satu persatu pasal ramai. Nak tau google je lah ya.

Aku jarang tengok cerita melayu. Aku skeptikal pasal selalunya harga tiket tidak berbaloi dengan jalan cerita. Takat tipikal tipikal cintan cintun, rogol, curi, rompak, bunuh orang, derhaka kat mak ayah, lumba haram, lepas tu insaf tak ada maknanya. I dun need movie to remind me akan keruntuhan moral rakyat Malaysia because I already watch it in the news every single days. Why the movie makers think kaki wayang nak pergi bayar RM10 untuk tengok realiti sekeliling kami?

Okey berbalik kepada filem Setem. Aku suka arahan Kabir Bhatia kerana filem beliau selalunya mempunya pemandangan yang indah. Tapi mendengar review-review orang lain, filem ini sangat menarik untuk ditonton. Sesuai pula dengan tema 1Malaysia sekarang. Filem ini ada lakonan kaum-kaum besar di Malaysia termasuk kaum pendatang juga. Haha.

Lakonan dan jalan cerita yang sangat kelakar. Tetapi akibat kurang promosi dan juga mungkin kerana ketakutan orang ramai kepada H1N1 maka filem ini kurang mendapat sambutan yang rasanya amatlah merugikan kerana filem ini sungguh menarik dan menghiburkan.

Kalau syarikat lain boleh iklan filem-filem bodoh mereka sampai pecah panggung kenapa tidak pembekal filem SETEM? Sedih lah filem-filem yang bagus begini kalau dapat kutipan kurang memberangsangkan. Pasal sangat best best dan best.

Idea lawak pun fresh bukan idea yang sama dikitar dan dikitar menjadi lapuk. Aku enjoy menonton setem sampai hari ini aku rasa happy kalu teringat Setem. Tidakkah kamu pun mahu merasa begitu? :) Sila pergi menonton. :)

0 comments: