Monday, July 13, 2009

11 Goodies Semperna Najib 100 Hari

Secara peribadi, aku rasa suka sebab Najib berusaha untuk jadi Perdana Menteri yang rakyat sayang. Samada percubaan itu berjaya atau tidak, kita sama-sama tengok sahajalah. Secara peribadi nya juga, aku rasa 11 hadiah itu bolehlah dari tak ada langsung. 100 hari Paklah jadi Perdana Menteri apa dia bagi? Takde apa kan?

Jadi yang mana duk bising pasal hadiah-hadiah Najib tu, ingatkan itu hadiah. Tak payah nak demand lebih-lebih. Hahaha.

Ada hadiah yang jadi kontroversi, antaranya:

1. 20% discount untuk pengguna touch and go dan Smart Tag yang penggunaan mereka melebihi 80 kali. Entah kat mana kontroversinya. Sure, you have to spend a few hundred to get a discounts. Sama macam PWP (Purchase With Purchase) kat Pasaraya la. Seperti juga kredit kad. Belanja melebihi RM100 sebulan, dapat discount itu dan ini. Apa kaitan dengan orang kaya pakai touch and go atau Smart Tag dan orang miskin tidak? Aku tak kaya dan aku ada juga Touch N Go. Touch N Go dan Smart Tag bukan hak milik orang kaya. Orang naik LRT pun ada Touch N Go bai..

Kenapa Touch and Go and Smart Tag users only but not manual booth user? Fikir logik la sekelian alam. Smart Tag dan Touch and Go users, tiap kali sentuh masuk sistem. Maksudnya sistem tu nanti auto calculate berapa kali kau dah jalan sebulan. Kalau manual booth, kau nak tunjuk 80 keping resit ke tiap kali lalu booth? Ada fikir queue akan jadi berapa kilometer kalau setiap orang tunjuk 80 keping resit dan si tollgate keeper kena kira kepingan resit tu? Hohohoh. Please la...

2. Kadar latihan lesen motor jadi RM211. ya baguslah. Tak ramailah lagi yang bawa motor tidak berlesen. Dan bayarannya sangat menghilangkan beban. Tapinya kesan dari keputusan ini juga ada dua. Baik dan buruk. Yang buruknya ialah bilangan motosikal di jalan akan bertambah berkali ganda. Aku harap idaklah ramai dari yang ini akan menjadi mat rempit tegar pula.

3. Pendaftaran kelahiran di Sabah dan Sarawak dipermudahkan. Aku harap walaupun ia dipermudahkan, idaklah menjadi tempat warga Filipina menjadi rakyat Malaysia dengan sekelip mata. Sudahlah peningkatan rakyat Sabah dan Sarawak menjadi lebih 200% dalam masa 20tahun.

4. Langkah drastik menangani jenayah. Ya ya, aku tunggu langkah drastik itu. Malaysia sudah hampir menjadi negara yang tidak selamat untuk perempuan terutamanya.

5. Permit teksi kepada individu. Aku harap idaklah individu itu dapat kepada warga asing. Aku nampak teksi di Kuala Lumpur ada juga warga asing seperti Indonesia yang jadi pemandunya.

Itu je kot. Yang lain macam bekalan air dan eletrik di sabah dan Sarawak, aku bukan orang yang layak bersuara. :)

Awat tak bagi 100 goodies erk? Hahahah

5 comments:

aloha said...

aku tunggu gak hadiah subsidi utk KAWEN..... tp xde..... lambat lagi r aku nak kawen... duit xcukup sokmo...
Kebaikan: Meramaikan rakyat Malaysia n dpt kurangkan maksiat di tempat awam...hehehehe
keburukan: Gov tanggung perbelanjaan aku kawen.. huhuhuh

watch said...

aku suka versi neh http://penarikbeca.blogspot.com/2009/07/korban-30-berbaloi-bila-dapat-diskaun.html

mohazam said...

keter import kasi less cukai... hehehe

ezza erisa said...

subsidi kawen boleh dimintak dari keluarga perempuan :P

Anonymous said...

apa yang goodie utk rakyat nya????????????????????????? satu pun xkena.. benci aku