Friday, March 06, 2009

Nak Bicara Pasal PPMSI Jugak.....

Hehe, bukan apa, banyak blog sedang bicara pasal PPMSI. Mungkin aku sudah terlambat tetapi tidak bermakna aku tidak ada pendapat dalam soal ini. PPMSI adalah abbreviation kepada Pembelajaran dan Pengajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris. Oh Beza abbreviation dengan acronym ialah apabila huruf-huruf diambil menjadi singkatan tidak boleh disebut menjadi satu perkataan, contoh lain, PKR untuk Parti Keadilan Rakyat. Manakala acronym pula ialah singkatan yang boleh disebut menjadi satu perkataan baru, contoh seperti UMNO, PAS, MARA (sekadar menyebut beberapa contoh).

Okey, apa pendapat aku berkenaan PPMSI? Hapuskan! Hapuskan! Hapuskan!. Kenapa aku kata hapuskan? Sebab aku melihat adik-adik aku yang duduk kampung tidak mampu ikut pun proses pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Balik rumah minta tolong mak ajar buat matematik dan sains (tolong ambil nota buku teks dalam bahasa inggeris, buku rujukan juga dalam bahasa Inggeris), mak pun tak boleh tolong. Mak tak sekolah tinggi, tak faham Inggeris, jadi bagaimana hendak menolong anak-anak buat kerja sekolah? Hanya bergantung kepada simbol-simbol semata-mata. Nak baca? Haram tak faham.

Yes, aku datang dari latar keluarga tipikal kampung yang berdialek Besut (dialek Besut similar to dialek kelantan tetapi ada perkataan yang berbeza) dan jarang pergi keluar dari Terengganu. Jadi bolehlah dikatakan, bahasa Melayu rasmi pun menjadi sesuatu yang asing dan tidak pernah dituturkan apatah lagi bahasa Inggeris. Aku pun belajar cakap bahasa Melayu rasmi hanya apabila kena keluar dari Terengganu. Bahasa Inggeris? Hanya bermula 6tahun lepas secara intensifnya ketika aku mula bekerja di syarikat yang turut memayungkan ramai expatriates.

Bagaimana, seorang kanak-kanak kampung yang dibesarkan dalam dialek kenegerian apabila masuk sahaja darjah 1 bukan sahaja didedahkan dengan bahasa Melayu rasmi tetapi turut kena belajar Matematik dan Sains dalam bahasa yang auuu..tak pernah dengar pun?

Aku bercakap dari pengalaman, aku bijak dalam Matematik dan Sains. Bukan riak okey, tapi nak bagitau yang aku berjaya dapat A1 (SPM) dan A(PMR) apabila belajar dalam bahasa Melayu. Aku sangat ragu keputusan aku akan jadi sebaik itu kalau diajar dalam bahasa Inggeris. Inggeris aku pun cukup-cukup makan sahaja, macammana nak faham pelajaran yang diajar dalam bahasa yang aku tak berapa faham? Silap-silap mahu aku tak lulus peperiksaan sebab tak faham masa belajar.

Satu lagi yang aku tak faham dengan Kementerian Pendidikan / Pelajaran di Malaysia ialah, cepat sangat buat keputusan tanpa buat kajian. Aku masih teringat semasa aku di tingkatan lima, mereka tiba-tiba ubah paper Inggeris kepada English 1119 untuk SPM. English 1119 merupakan Inggeris GCE O Level. Bukan aku kata English 1119 tidak bagus, sudah tentu ia bagus, TETAPI...peperiksaan SPM bulan Nov, Januari tahun yang sama tukar format. Buku teks baru belum dibuat, semua tiada sampai cikgu pun tak tahu macammana nak mengajar. Sampai cikgu sendiri mengeluh ubah format laju...apapun tak ada lagi.

Begitu juga dengan PPMSI. Kaji dulu baru buat. Ini buat dulu lepas tu bentang didewan rakyat kata 'oooo peratusan yang jawab dalam BI tinggi, yang lulus pun tinggi bla bla bla' Terfikir kah, yang jawab dalam BI tu sebenarnya tak tahu pun dia boleh jawab dalam Bahasa Melayu?


4 comments:

kuizikel said...

aku sokong la ko..

aku rasa kesian kat budak2 kat especially, klu rumah ada astro slalu tgk disney channel sampai afal skrip ok lagi.. ni yg tv pon belum tentu ada.. org2 kat bando mmg la okey sbb hari2 skiping english.. gi tuition lagi..

Teringat aku kata2 sorang manager kat Petronas, English ni satu yg boleh dipelajari, tapi cara seseorang berfikir tu yang tak boleh..gitula lebih kurang.. kira klu interview tu, yang penting panel interview tu nak tgk content kita, cara kita berfikir n melontarkan idea2... bahasa no 2.. boleh improve tang bahasa tu kemudian..

fuh panjang la plak :)

aizam said...

cik kiah pembetulan

PPSMI not PPMSI

Anonymous said...

ni nak ckap sket kalu da loser ckp la loser coz besut slang kelantan basicnye of the languge iz in bm.......wtf....u talikn bout....mmg la kalu org yang da xrti ckp 2 .x reti2 reti blaja.....

ezza erisa said...

ek eleh anonymous

takat masuk blog orang..tembak2 tak bagitau siapa kokambeng pun boleh wat..

loser eh? ko ke yg loser? tak berani tinggal nama and link? haha