Tuesday, December 16, 2008

Surat Terbuka Kepada Pegawai Sistem Maklumat Jab. Imigresen

Aku ada satu soalan wahai programmer laman web Jabatan Imigresen. Pasal apa di laman web kamu tidak boleh right click? Bukankah laman web jabatan kerajaan adalah untuk rujukan? Bagi sesetengah orang yang buta ilmu IT, right click tu besar maknanya okey?

Aku kurang arif, adakah tidak membenarkan right click itu bermakna saudara / saudari programmer cuba memberitahu dunia yang 'lihatlah, aku dah pandai coding disable right click', kerana ianya cukup menyedihkan.

Adakah tidak membenarkan right click itu bermaksud pelayar tidak boleh menyalin isi kandungan di laman web imigresen? Kalau yang ni memang aku rasa sangat lawak. Semua yang ada di right click menu ada di menu atas. Copy? Paste? Select All? Source code? Kalau taknak orang copy, sepatutnya kau cari javascript yang disable drop down menu sekali.

Akhir kata, do not publish whatever document that you do not want people to have access to or copy it. Oh satu lagi, laman web organisasi kerajaan adalah untuk rujukan, bagaimana sesuatu itu dinamakan rujukan kalau kita tak dibenarkan right click untuk copy? (Although you can simply go to edit and click copy from there).

Simple said, orang yang programkan disable right click menu adalah orang yang baru jumpa javascript itu dan terasa ghairah dengan coding tak cukup bulan itu. Terima kasih.





Posted by Picasa

9 comments:

mayatkeras said...

Pakai 'musang berapi' boleh right click..select all then copy...kekeke apa punya programmer la...

ezza erisa said...

wah dah try....pakai firefox boleh la rightclick..wakaka

satu yg lemah (marah penyokong firefox ni kang) pasal firefox yang buat tak suka nak pakai ialah:

bila right click tak ada option Print.

Kalau pilih Print dari File Menu, dia akan print semua dalam page tu. Tu yang tak best. Kalau browser yg saya suka guna ni, right click ada option Print, dan kalau print dari situ. hanya frame yang kita tgh right click je akan di printkan..huhuhuh

aizam said...

saya dah mula jatuh cinta pada Google chrome, ia ringan dan interfacenya ringkas..

aizam said...
This comment has been removed by the author.
kuizikel said...

ezza..

aku sbg PTM (PSM nama lama) kat gomen pon rasa malu gak ni.. heh. klu personal web blog saje2 testing jscript bleh la kot, sbb personal sukatikla kan. sib baik diaorg tak buat efek gegar bila right click.. muahahahha. nanti aku try risik2 kot bleh dikabar2kan...

dah try anto komen kat situ ke? bg je link blog ko ni kat diaorg :)

ezza erisa said...

sib baik diaorg tak buat efek gegar bila right click..

hahahah hahahaha
dua kali aku gelak baca yang ni...

kuizikel said...

ahhahaha.. bkn per tringat dulu2 masa gila javascript, siap buat daun luruh, itik mlompat kat web... tp web aku la.. time tu baru kenal apa itu html.. muakakaka

klu highlight + ctrl c pon leh copy.. kekekekke..

ko gi la anto emel kat PTM sane..kat web dia ada direktori emel.. baru nmpak la surat terbuka... :)

ezza erisa said...

banyak sangat la programmer itu ini
aku tak tahu yang mana satu aku nak tuju...

kang buat mass email sampai general director kang..kesian pulak

hehe

kuizikel said...

anta 1 jek.. yg jawatan F41..kira jwtn bos plg rendah la... so nanti dia fwd la kat bos besa dia....hehehehehe.. skali tu dia yg buat.. muakakakakak..