Wednesday, December 17, 2008

Lurus Bendul?

Jangan saman aku ya Pierre Andre. Aku pun tak ingin bergossip pasal artis pasal nanti aku rasa blog aku jatuh kategori murahan pula. See, sekarang aku dedahkan kenapa aku tak suka bicara pasal artis kat blog aku. Pasal aku rasa bukan standard blog aku cakap pasal artis, tetapi yang ini aku bukan nak bicara pasal artis. Aku nak bicara pasal kekadang sesuatu itu lebih baik bicara dalam bahasa asing dari bahasa Melayu.

Kalau nak guna bahasa Melayu pun boleh, tetapi carilah terma yang betul. Bukan setakat terjemah secara langsung. Contoh mudah, dalam bahasa inggeris apabila disebut orientation dalam biodata ianya merujuk terus kepada seksual orang berkenaan. Kalau dikatakan straight (heterosexual) maksudnya dia tu normal, berkehendak pada kaum berlawanan. Dan tak ramai yang berani tulis sex orientation mereka, homosexual (lesbian atau gay) pun.

Dan apabila diterjemahkan straight ke dalam bahasa melayu sebagai lurus. Ianya rasa sangat kelakar. Tidak menjurus langsung kepada apa yang lurus itu. Lurus bendul ka? Bukankah lebih elok digantikan dengan perkataan normal? Atau mungkin dipadamkan terus orientation itu dari biodata kerana secara fitrahnya perempuan berkehendakkan lelaki, lelaki berhendakkan perempuan. Nak nak lagi orang Islam kita ni, pasal pasangan luar tabie tidak diterima dalam agama sekalipun.


Sumber print screen: Biodata Pierre Andre

Posted by Picasa

0 comments: