Wednesday, December 17, 2008

Jangan Kayuh Basikal Nak…

Disebabkan berbasikal adalah salah guna kanak-kanak (bawah umur 18tahun), maka aku telah mengambil keputusan untuk menutup kedai basikal kepunyaan aku. Habis kalau kanak-kanak tak boleh kayuh basikal, siapa nak beli basikal lagi dah? Yang umur 18 dah tentu naik motor Honda Cup paling kurang pasal dah ada lesen.

Kedai basikal aku bangkrap lepas ni, basikal merupakan pengangkutan utama budak-budak sekolah pergi sekolah. Kalau kayuh basikal pun jadi satu masalah, apa lagi yang tinggal untuk kanak-kanak berhibur. Tak laku basikal kat kedai aku.

Sejak bila kanak-kanak naik basikal perlu minta izin kerajaan? Bukankah perlu minta izin mak ayah depa je? Sejak bila pula mengayuh basikal menjadi satu kesalahan? Mereka bukan naik basikal pergi tembak orang, mereka kayuh sama-sama dengan geng depa je.

Aku cadangkan pihak berkenaan baca Convention on Rights of Child, Kemudian bicara pasal salah gunakan kanak-kanak. Pisahkan dari mak ayah ke? Adoi…pening la cik kiah.

Just wondering, kalau Jerit tak pakai kanak-kanak kayuh basikal, apa alasan untuk mensensasikan berita kayuh basikal? Apapun, kalau dah nak berkayuh sangat, apa pasal yang anjurkan tu tak kayuh sendiri? Lagi afdal.

2 comments:

Jed Yoong said...

jgn guna2 kanak2 utk agenda politik.
nak sensasikan, dapat liputan media, glamour, dll, sila gunakan kebolehan sendiri bukan simpati orang ramai terhadap kanak2, dll.
sekian.

ezza erisa said...

i read your blog, now get clearer picture... :)

thanks jed :D