Thursday, December 18, 2008

Adakadabra, Balik Balik Minyak!

Bosan, bosan, bosan. Tak habis-habis dua belah parti nak mainkan isu harga minyak nak menawan keluarga bahagia. Eh macam iklan Singer pula. Nak menawan hati rakyat Malaysia. Sesungguhnya aku dah bosan.

Untuk Kerajaan Malaysia (A)
Modal besar berkempen, naik satu kali je... turun 7 kali!

Banyaklah kau punya naik satu kali jer. Memanglah naik satu kali, tapi berapa peratusan kenaikan? Barang makanan naik berapa peratus sebab minyak naik 40% tu? Turun 7 kali ke...77 kali ke...bukan kau turunkan 40% sekali turun pun. Kau turunkan berperingkat juga. Dan harga barang tak susut juga. Duk banyak tu juga. Pengeluar, pembekal, pemborong dan peruncit semua beralasan harga barang mahal. Ho dulu kau kata kos pengangkutan meningkat pasal tu naikkan harga, now harga pengangkutan dah turun, alasan harga barang mahal pula. Ini dah macam teka - teki siapa wujud dulu, ayam atau telur neh.

Untuk Pembangkang (B)
Sebaik sahaja kerajaan turunkan 10sen - 20sen, ayat sama berkumandang, harga minyak boleh dikurangkan lagi. Macam minyak tu makcik sebelah rumah dia yang punya. Keluar dengan secara fakta pengiraan bagai.

Macam irama dan lagu, A turunkan 10sen, B akan kata harga boleh murah lagi. A turunkan sikit lagi, B akan boleh murah lagi.

Ya aku suka minyak 0.01sen je seliter. Bukan aku tak suka. Lagi murah lagi aku suka. Kalau percuma lagi la aku suka. TETAPI aku nampak ke dua-dua belah pihak, macam tak ada isu lain nak bercakap. Minyak, minyak, minyak. Fokuslah kepada benda yang lebih besar dari minyak. Dah RM1.80 dah.

Kalau diperhatikan, suratkhabar pun dah tak keluarkan kat muka depan berita mengenai harga minyak turun nih. Maksudnya kita ada banyak isu lain nak fokus. Kejatuhan ekonomi dunia. Kilang-kilang dah mula berhentikan pekerja. Peluang kerja makin kecil. Rang undang-undang pemilihan hakim. Isu pembinaan di kawasan berisiko tinggi. Sime Darby nak beli kepentingan IJN. Rita Rudaini menikah dengan pemain bola yang muda 10tahun dari dia. Helmet kura-kura kena ban. Manusia makin kejam, flush bayi dalam tandas. Bunuh orang sana sini. Bas tak ikut spesifikasi keselamatan dan banyak lagi.

2 comments:

luaskanmata said...

Assalamualaikum:

Macam tulah, kalau perlu copy ambillah di

http://www.bprihatin.blogspot.com

Setakat terdaya adalah sikit-sikit. Kerajaan dan pembangkang ada cara masing-masing nak pikat pasaran.

Salam jihad.

alerts said...

If you could give more detailed information on some, I think it is even more perfect, and I need to obtain more information!
runescape powerleveling