Monday, November 10, 2008

Sukarela atau Mandatori?

Aku dengar berita minggu lepas, Najib kata caruman KWSP boleh dikurangkan sehingga 3 persen. 8% daripada gaji. Tetapi ianya secara sukarela. Sesiapa yang hendak, boleh berbuat demikian. Sesiapa yang taknak, masih rela dipotong 11%, tidak mengapa. Tidak ada paksaan dalam mengurangkan simpanan hari tua. 3% pengurangan tersebut adalah secara sukarela, senang cakap, sesiapa yang rasa hari tua mereka terjamin dan tolong kerajaan gerakkan duit dalam ekonomi nah kurangkan. Sesiapa tak hendak, merasa takut-takut akan kesan 3% pada hari tua mereka tidak perlulah ngengada kurangkan 3%.

Beberapa hari berlalu, KWSP buat kenyataan, bermula Januari 2009, potongan KWSP adalah pada 8%. Selama dua tahun atau sehingga ekonomi dunia pulih. Sesiapa yang nak kekalkan 11%, sila muat turun borang dari laman web KWSP.

Sudah, aku pening, aku faham apa yang Najib cakap ialah 8% pada sesiapa yang nak. Sukarela. Sekarang KWSP buatkan ia seperti mandatori, 8% mandatori 11% sukarela.

Aku suka caruman aku pada kadar 11%, dan aku lebih suka tidak perlu berbuat apa-apa, tidak perlu mengisi borang walau seketul bagi mengekalkan caruman aku itu. Kerana penurunan 3% itu sukarela, aku tak sukarela. Patutnya yang sukarela itulah yang perlu isi borang, maklumkan kepada KWSP mereka nak caruman mereka dikurangkan. Kenapa pula yang hendak caruman mereka dikekalkan perlu mengisi borang? Aneh aneh.

3 comments:

aloha said...

isi borang claim subsidi petrol pon best gak..

amoi said...

aku pon pening...leceh aaa...ingat nak maintain gak 11% tu...

Juky said...

kena tengok caranya gak... ada gak faedahnya kalau buat 8% dari 11%.... kalau korang belanjakan balance 3% tu... ranap lah masa depan... kalau korang invest kan ke tempat lain macam ASB ke UT ke... ada gak untungnya nanti.... tapi kena tengok lak kalau2 nanti kalau buat 8% kena tambah tax... macam aku kalau 8% tak kena tax lagi sebab tanggungan ramai... piki-pikir kan lah... tapi dah lambat dah kalau nak tarik balik dari 11% ke 8%..