Tuesday, November 18, 2008

Muslihat PLUS Menurunkan Kadar Tol

Terpegun juga aku beberapa hari lepas apabila baca berita kat akhbar mengatakan PLUS dan kerajaan dalam perbincangan nak turunkan kadar tol. Memang adatlah kita suka dengan perkataan turun ni. Turun harga minyak, turun berat badan, turun kadar tol, turun harga makanan. Turun pangkat je yang tak berapa kita suka.

Akhirnya selepas beberapa hari orang Malaysia tunggu berita hangat ini, di tambah dengan penurunan harga petrol, maka hari ini PLUS pun umum kadar tol di lebuhraya PLUS dan ELITE turun 10%. Yea yea yea, terguling-guling pak pandir bersorak. Luncai pula sampai lemas sebab dah terjun bawa labu semasa mendengar berita ini. Kesian Pak Pandir, kesian Luncai. Kesian juga aku. Eh aku tak terlibat. Bukan aku lalu pun PLUS tu. ELITE jauh sekali.

Kadar pengurangan 10% itu hanya pada tengah malam dari jam 12malam menjelang jam 7 pagi setiap hari. Kalau hang lalu siang hari...10% pengurangan tu tak dapat. Apa? Pak Pandir dah sampai ke Baghdad mengulingkan diri? Tulah tak dengar berita sampai habis. Macammana kampung tak tergadai?

Ada kempen kata, kalau mengantuk jangan bawa kereta. Tidur dahulu, berehat tepi jalan. Kalau dah kurang 10% pada jam 12malam ke pukul 7 pagi, ramailah yang pulun bawa kereta walaupun tengah mengantuk. Macam galakkan bawa tengah malam pula kan? Nak jimat 2-3ringgit, boleh juga buat beli sebuah buku tulis untuk anak sekolah hasil jimat tol tu kan?

Antara risiko lain mengejar penjimatan 10%:

1. Tiada lampu jalan di lebuhraya. Dahlah mengantuk, mahu ada yang terbabas sebab tak nampak.

2. Sebaik keluar dari lebuhraya buatnya kereta rosak (bak kata Encik Zuhairy), dah kos nak towing kereta berkali ganda pula, al maklum waktu malam. Nak jimat 3-4ringgit tetapi????

3. Risiko kemalangan yang lebih teruk, ialah dah mengantuk. Demi membeli pembaris kepada anak-anak, sanggup nak dapatkan 10% pengurangan.

4. Pengurangan 10% tu macammana kira? Masuk lebuhraya jam 12malam, keluar sebelum pukul 7pagi? Atau masuk antara 12malam ke 7pagi tanpa kira waktu keluar? Atau waktu masuk tidak dikira, waktu keluar diantara 12malam hingga 7 pagi? Ayyak... susah susah.

Oh, lupa nak sebut, aku tak terbabit langsung dengan pengurangan ini. Wa lalu tol yg tak berapa laku jadi rasanya takkan ada pengurangan kot. Hahaha

0 comments: