Monday, November 17, 2008

Movie Review - Quarantine



Okay, sneak preview di Galaxy Ampang. Kalau tak cakap sneak preview karang orang tak percaya lak aku dah tengok cerita ini. Al maklum ikut schedule dia akan mula tayang di pawagam pada 20 November.

Kisah berkisar kepada satu bangunan yang di kuarantin kerana dipercayai ada virus yang sangat dasyat yang mengancam keselamatan seluruh dunia sekiranya penghuni blok tersebut dapat keluar. Ada ala-ala ciri-ciri virus dalam cerita Resident Evil pula rasanya. Lebih kurang macam zombi yang menganas dan makan daging manusia.

Jalan cerita? Ok. Menariklah juga. Tapi plot sahajalah yang menarik. Dari segi lain hancus. Kalau cerita ini mendapat sambutan menggalakkan dan untung beriban pun sebab ia filem hollywood. Kalau cerita Melayu plot macam ini pun mahu aku kutuk lapan ratus kilometer.

Yang tak menarik ialah, filem ini di buat seolah-olah dokumentari seorang wartawan yang membuat rencana mengenai kehidupan ahli bomba. Bersama seorang jurugambar. Jadinya filem ini seolah-olah rakaman jurugambar yang mengikuti wartawan bekernaan dari awal sehingga akhir cerita. Visual sangatlah hampeh sebab konon visual dari kamera jurugambar yang ikut wartawan kan.. aku ingat 10minit pertama sahaja dia nak buat visual dari kamera jurugambar ikut wartawan, rupanya sampai ke sudah. Selama 1 jam 30minit mata aku terdera. Iyalah, kalau wartawan itu berlari, jurukamera berlari. Kalau jurukamera berlari, kamera pun dah jadi bergegar-gegar.

Pening kepala aku tau! Filem budget berjuta, nak buat kelainan tu boleh, tapi janganlah sampai nampak macam filem budget ciput tak sampai seribu ringgit. Aku pun boleh buat filem macam ni, beli je kamera video HD Sony tu shoot movie. Tah hapa-hapa. Oh dan ada banyak benda yang tidak kena dengan filem ini.

1. Mereka di kuarantin dan dilayan macam penjenayah. Apabila mereka cuba keluar dari bangunan, siap kena tembak dek sniper! Kejam kerajaan mereka ya?

2. Video kamera night vision bermakna video kamera tu yang boleh nampak dalam gelap. Aku pelik apabila nak sampai ending, si wartawan boleh merangkak ke arah kamera (jurukamera dah mampus dah), macam dia tahu sahaja kat mana kamera tu berada. Dalam gelap tuh! Merangkak terus ke arah kamera. Pandang tepat pada lensa pula tu!

3.. Wartawan masuk rumah penjaga bangunan cari kunci. Sudahlah gelap mengharapkan bantuan lampu video kamera sahaja, jumpa pula kunci bangunan itu. Macam tahu sahaja mana penjaga bangunan tu letak. Padahal ikut logik manalah jumpa.

4. Waktu tergesa-gesa nak buka pintu menggunakan kunci yang satu gengam itu, wartawan tersebut sangat pandai, cuba satu kunci dah boleh buka. Walaweh, segugus kunci! Dan sekali cuba boleh buka pintu, ajaib!

Pendek kata, cerita ini hampegas. Watch it if you want to feel dizzy.

2 comments:

aloha said...

No 2: Kebiasaannye kamera ada LED indicator(ON).... dia pandukan pada cahaya LED tu la..

Anyway.. aku xtgk lagi cite nih.. dan xmoh aku tgk cite nih... gud Review!! hehehe

paNavia said...

banyak plak citer hollywood buat style camera camtu yer..

start ngan blair witch project, sampailah ke cloverfield..

part sniper tembak tu mcm aku pernah tertengok dlm citer 28 weeks later..

tp since dh byk citer2 zombie mcm ni.. plus ko komen citer nih hampeh.. malaslah aku nk tgk.. hehe..