Wednesday, November 12, 2008

Kak Pidah, Kak Shahrizat? Apa Kes?

Kak Pidah cakap nak bagi jawatan Ketua Wanita UMNO pada Kak Shahrizat pada Jun 2009. Kak Shahrizat kata ok saya terima. Kemudian Ahkak Shahrizat dapat banyak pula pencalonan untuk bertanding jawatan Ketua Wanita walaupun selepas Kak Pidah cakap nak bagi jawatan itu kepada Shahrizat pada Jun. Maknanya orang nak Shahrizat bertanding lawan itu Pidah.

Pidah pula cakap pelan peralihan kekal. Dia masih nak bagi jawatan kepada Shahrizat pada bulan Jun. Tak kira berapa banyak pencalonan Shahrizat dapat. Pidah tetap nak jadi ketua untuk beberapa bulan lagi.

Apabila Shahrizat kononnya bersetuju walaupun dengan pencalonan yang begitu banyak dari akar umbi rela tak bertanding demi mengikut pelan peralihan yang diingini oleh Pidah, maka keluarlah gambar bersalaman keduanya di akhbar. Malah Rafidah Aziz berkata 'baguslah dia dapat undi, menandakan orang hendak dia jadi ketua, kalau tak ada satu undi untuk dia..risau saya..maksudnya orang tak suka kan dia'

Bagi aku pula, Rafidah Aziz tak ada hak nak buat pelan peralihan ketua wanita pada Jun. Hey dah namapun pemilihan UMNO pada bulan Mac. Nak tunggu apa lagi? Akar umbi ada hak untuk memilih ketua mereka. Kalau dah akar umbi kata nak jawatan itu dipertandingkan, go a head lah. Apa punya keras kepala Ketua Wanita UMNO ini? Orang bagi undi kepada Shahrizat itu dengan erti kata lain, menyampah kat Rafidah Aziz. Dia tu siapa nak buat pelan-pelan peralihan bagai Perdana Menteri Malaysia pula? Setakat memimpin satu cabang sahaja. Sudahlah Wanita dengan Puteri pun nak bercekau itu ini.

Oh, aku suka Shahrizat mengumumkan dia jadi nak bertanding balik jawatan itu (walaupun aku sedikit menyampah cakap berbelit-belit, kejab tak jadi menghormati pelan peralihan kuasa, kejab nak bertanding dan sebagainya). Sebabnya kalau dia tak bertanding, dia tak hormat akar umbi yang mencalonkan dia, macammana nak menjadi ketua kalau awal-awal belum jadi ketua dah keras kepala tak dengar cakap orang bawahan kan?

0 comments: