Sunday, October 05, 2008

Selamat Menempuh Kesesakan!

I dah kena, semalam 10 jam you! Sampai setiawangsa, naik ketar lutut. Hari ini giliran korang pula. Dengar laporan trafik di radio, macam menarik je. Boleh cabar rekod semalam kot kadar kesesakannya.

Apapun sesak semalam, sesak lawak. Terkandas dalam Terengganu yang lama benar. Sesak lampu isyarat. Sepanjang pemerhatian aku semalam:

1. Sesak lampu isyarat - Apabila tiga arah lain tiada kesesakan, hanya satu arah yang sesak (sepertimana yang berlaku di jalan Kuala Terengganu - Kuala Berang (berhampiran Bukit Payung) sehingga ke Ajil!. Sepatutnya lampu isyarat ini diprogramkan agar arah yang dijangka banyak kereta ini dihijaukan lebih lama dan arah yang kurang banyak kenderaan dipendekkan masa jalannya.

2. Sesak polis trafik - Ya! Ini semalam berlaku disimpang jalan Kuala Berang - Kuantan. Alahai, kesesakan super panjang menjangkau lebih 10kilometer disebabkan anggota polis bertugas sekat jalan. Ops sikap atau Ops sesak?

3. Polis trafik bertugas, aku cadangkan memakai pakaian seragam dan berada ditepi jalan. Pantau dari tepi jalan. Percayalah aku, pemandu Malaysia ni, serta merta tukar cara pemanduan apabila melihat polis. Terus jadi berhemah, bersopan santun. Tak ada gunanya letak anggota polis didalam semak, shoot kereta laju atau memotong digarisan berkembar untuk diberi saman kerana ia tidak dapat mengelak kemalangan. Pemandu tidak takut sangat dengan saman (lagipun ia tidak memberi kesan serta merta kepada pemandu, pemandu takut apabila tengok abang polis berdiri kat tepi jalan. lagipun, Ops Sikap bukan untuk berghairah menunjukkan betapa ramai pemandu buat kesalahan jalan raya, Ops Sikap adalah bertujuan mengurangkan risiko kemalangan. Kalau dah bersembunyi dalam semak, tang mana pemandu nak takut kan?

4. Ada dua kejadian yang hampir-hampir buat aku tak sampai Kuala Lumpur dengan selamat semalam. Dan 80kilometer buat mood aku tak elok.
a) Avanza hijau. Di Setiu. Walaweh, tak belajar jarak selamat ke masa ambil lesen dulu? Ikut kereta aku dengan jarak super dekat. Aku sempat bercakap dengan adik aku, 'kereta belakang ni,kalau aku kena brek ni, mahu cium belakang aku ni!'. Dan ya, selepas berkonvoi dengan banyak lagi kereta lain yang memang banyak itu, adegan membrek berlaku. Aku melihat Avanza dibelakang aku kalut sampai ke tengah demi mengelak dari bercium dengan kereta aku. Ha kan aku dah cakap, bagi jarak la masa mengikut kereta lain!

b) Di sekitar Bukit Payung, makluman ini jalan dua lorong. Ada kereta ba alif nge alif nge (bangang), dari tepi jalan bagi signal tup tap tup tap terus menonong masuk ke lorong laju. Dahlah hujan. Brek aku pun tak makan sangat sebab jalan licin. Aku dah bagi hon pun jenis pekak beruk, badak, gajah, kambing buat tak dengar. Menonong juga masuk lorong laju yang jarak aku dengan dia tak sampai lima meter. Tak pepasal aku kena masuk sampai atas double line kat tengah. (Nasib baik jalan kat sini kat tengah tu bukan divider, idak aku tak ada tempat nak lari). Buat aku terfikir, lorong perlahan tu buat apa? Tak boleh masuk situ dulu bila dari tepi jalan? Nak kejar lorong laju serta merta tu buat apa?

Semalam sesak dalan Terengganu je, bila sampai lebuhraya jalan dah clear. Oh terima kasih kepada pemandu kereta Perdana plet Johor yang tolong saya buka penutup tangki minyak kereta kat Petronas R&R Gambang. Nak tercabut sendi tangan, ketat betul Bangla Petronas Tok Randuk tutup tangki minyak kereta gue.

Akhir kata, selamat hari raya, selamat memandu dalam sesak menuju ke destinasi anda! Hehehe. I dah lepas, petang ni bolehlah rehat-rehatkan tulang lutut. :D

1 comments:

Kurt Kuden said...

sorry tibe2 terbuka komen2 lame
terjumpe blog ni

selamat ari raye :)