Wednesday, October 22, 2008

Hebatnya DBKL Cari Duit...



Semua orang yang berada dalam wilayah Kuala Lumpur, terutama yang mempunyai kenderaan pastinya tidak lepas dari merasa sakit hati dan geram kepada DBKL. Manakan tidak, saman dari RM30 meningkat kepada 233%. RM100! Harga minyak naik 70sen pun sudah bising satu Malaysia, tetapi apabila DBKL sewenang-wenang menaikkan harga saman kesalahan letak kereta sampai begitu tinggi, seorang pun tak kisah.

Yang paling menyakitkan hati ialah, saman meningkat, tempat letak kereta tidak bertambah walau sepetak pun. Sudahlah hanya pandai menyaman, tidak pandai menyediakan kawasan letak kereta. Contoh paling nyata di Jalan Riong, Bangsar ini, wah saman hari-hari, aku tak nampak ada satu pun kawasan letak kereta yang betul-betul tulis 'P', ikut arah ini', Kalau sudah tidak ada tempat letak kereta, sudah pasti lah orang pun terpaksa meletak juga kereta mereka di tempat yang kena saman. Kalau dah terpaksa letak kereta begitu, kayalah DBKL. Hari-hari datang menyaman.

Oh, satu lagi yang tidak cerdik berkenaan pengurusan bayaran tempat letak kereta DBKL. Sungguh tidak bijak. Hendak tiru MPAJ? Hendak tiru Petaling Jaya? Boleh, tiru sahajalah, tapi kita ada word improvise. Pertingkatkan. Jangan beli mesin sebijik sebijun sama. Saman berjuta, mesin canggih sikit boleh tak?

Kelemahan mesin DBKL (konon baru, tapi lemah buat apa)

1. Bayaran minimum 50sen = 1 jam. Bagaimana kalau orang singgah nak minum air di restoren dan hanya mengambil masa 20minit? Bayaran berdasarkan waktu sebenar RM0.10 = 12minit. Untuk 20minit, bayaran sepatutnya hanya RM0.20. Kenapa mesti ada minimum?

2. Bayaran maksimum untuk 3 jam bersamaan RM1.50. Sangatlah tidak pandai. Bagi yang bekerja, pukul 8 pagi sampai sudah bayar RM1.50. Dapatlah sehingga pukul 11pagi. Turun lagi, bayar lagi RM1.50 dapat lah sehingga 2petang. Pukul 2 petang, turun lagi dan bayar lagi RM1.50 untuk sehingga 5 petang. Sehari 2 kali turun hanya untuk bayar bayaran tempat letak kereta? Kalau kerja main-main bolehlah, kalau kerja seperti aku yang kadangkala nak pergi tandas pun tak sempat nak bergerak dari meja kerja, bagaimana? Tak bayar karang, dapat saman RM100.00 pula! Tak boleh ke DBKL set up mesin tu, maksimum masanya lapan jam ke? 7 jam ke?

Nanti mereka jawab, berbahaya kepada kereta sebab orang tahu tuan kereta takkan menghampiri kereta dalam masa yang lama jadi pencuri akan dapat mencuri dengan sewenang-wenangnya. Ya aku jawab balik, sekurang-kurangnya ada option. Selebihnya terletak kepada kebijaksanaan tuan punya kenderaan. Apa beza lapan jam maksimum dan tiga jam? Pencuri tidak memerlukan setengah hari bekerja pun untuk mencuri barangan dalam sesebuah kereta.

Bagi aku, maksimum masa tiga jam hanya untuk menguntungkan DBKL semata-mata. Habis tempoh masa, tada, boleh saman RM100.00. Tiada agenda lain!

3. Yang paling bodoh antara semua ialah mesin bayaran tempat letak kereta hanya menerima syiling. Apa? Ulang sekali lagi? Syiling??? Ya syiling. Bayangkan kalau sehari aku perlu sediakan sekurang-kurangnya RM4.00 syiling, seminggu dah berapa? RM20.00 syiling? Sebulan? RM80.00 duit syiling. Ingat pakcik aku jual aiskrim ke? Mudah-mudah dapat syiling?

Sepertimana bodohnya LRT Putra punya mesin jual automatik kerana hanya menerima sekeping pertama wang kertas dan seterusnya semuanya duit syiling, itulah juga perasaan aku pada mesin bayaran letak kereta DBKL. Ingat orang bawa karung syiling ke pergi kerja?

Terima kasih.

Oh gambar di bawah ini, contoh pegawai DBKL ambil kesempatan. Van itu tidak menghalang jalan, tidak berada di simpang jalan, di berikan saman. Tidak ada garisan kuning atau kawasan bertanda larangan letak kereta. Perhatikan kereta proton saga yang berada di hadapannya tidak diberikan saman pula. Oh ini bukan kes terpencil, keesokan harinya kereta lain yang berada di situ turut diberikan saman. Kejar target jumlah saman ke bang? Orang tak buat salah pun dapat kertas?


Posted by Picasa

1 comments:

Jis said...

bila last naik lrt ni??

mesin lrt skang dh bole terima berkeping-keping rm1 dlm satu transaksi.. ada la terkdg dia jd bodoh dgn menyatakan "syiling sahaja"