Friday, October 17, 2008

Drama Pendaftaran Prabayar

Dua minggu selepas raya ini merupakan minggu yang sangat super sibuk bagi aku. Sesangat-sangat sibuknya. Sekembali sahaja dari kampung, dah ada mesyuarat di Cyberjaya. 3 hari pula tu. Selepas itu, sibuk dengan persediaan mesyuarat di Kuala Lumpur pula. Nah..minggu ini empat hari lagi berada di tempat mesyuarat, termasuk hari Sabtu akan datang! Kalau ada yang kehairanan entry di blog ini tidak dikemaskini kerap sangat bulan ini, maka inilah jawapannya. Bahkan, mahu meluangkan masa menonton berita atau membaca surat khabar pun aku tidak sempat! Hectic sungguh schedule aku, itu belum schedule Paklah lagi kan? :)

Apapun, hari ini aku nak cerita tidak puas hati aku dengan pendaftaran talian pra bayar mudah alih telefon bimbit. Seperti dalam cerita KHellCC, maka aku telah membeli 4 simpack talian Celcom. Sehingga tengah hari belum di aktifkan. Aku menelefon 1111 yakni perkhidmatan pelanggan Celcom dan mendapat tahu yang talian kalau tak ada apa masalah akan dapat diaktifkan dalam masa sekejab tapi tak tentu, mungkin boleh menjangkau 3-7hari. 3-7 hari???? Apakah neraka ini? (Terjemahan langsung, what the hell). Aku mempunyai peserta mesyuarat dari seluruh Asia Tenggara, Timor Lestelah, Vietnam lah, Thailandlah dan mesyuarat sudah masuk hari ke dua, bermakna lagi dua hari mereka akan siap bermesyuarat. Aku tidak ada 7 hari untuk dibazirkan menunggu pendaftaran talian itu berjaya. Mereka hanya mahu menggunakannya untuk 3 hari. Mereka bukan berada di Malaysia untuk 3tahun!

Sebelum ini aku tidak kisah dengan pendaftaran talian pra bayar. Simpack terakhir yang aku beli ialah 5tahun dulu. Dan simcard lain yang sudah hilang sebelum pun talian pra bayar wajib didaftarkan. Jadi semasa inilah aku merasa pendaftaran talian pra bayar amat menyusahkan. Aku harap Kementerian Komunikasi boleh berfikir jalan lain untuk meringkaskan pengaktifan talian pra bayar. Selain DIGI yang mempunyai talian pendaftaran 24jam, CELCOM dan MAXIS bukan 24jam taliannya. Bagaimana kalau simpack dibeli pada pukul 1 pagi atas sebab kecemasan? Bagaimana kalau talian yang dibeli pada pukul 6 petang, dan malamnya menjelang 2pagi baru hendak dimasukkan ke dalam telefon dan kemudian mendapati taliannya masih belum didaftarkan? Dan nak jadi cerita hindustan, waktu inilah saat dan ketika perlu menggunakan telefon.

Amat menyenangkan apabila pengguna dibenarkan mendaftar talian pra bayar mereka sendiri. Mungkin secara online barangkali? Kaji satu kaedah yang menyenangkan ke dua belah pihak. Pembekal perkhidmatan dan pengguna. Aku naik menyampah apabila pegawai perkhidmatan pelanggan berkata, talian anda belum didaftarkan, kami tak boleh buat apa-apa. Here I thought you are the service provider. If you couldnot do anything, then who can? Lagi jawapan bodoh, sistem komputer cakap belum register, kami tak boleh adjust, tak boleh nak registerkan. Kalau nak cepat, pergi HQ, kat Jalan Semarak lah. Well, sebab nak cepatlah aku pakai telefon, kalau taknak cepat, aku pakai snail mail je hantar letak setem 30sen. Bagaimana seseorang yang sedang handle satu mesyuarat berkapasiti 45orang, hendak keluar pergi HQ syarikat pembekal talian komunikasi semata-mata nak daftarkan telefon bimbit?

Memanglah pendaftaran telefon itu diwajibkan, aku lagi rasa ada baiknya nombor prabayar boleh digunakan sebelum didaftarkan. Sekurang-kurangnya, bagi satu tempoh masa. 2 jam? 10 minit? Jadi, tidaklah ada kes, orang mati kena bunuh sebab masa dia nak minta tolong, nombor telefonnya belum didaftarkan dan taliannya belum diaktifkan jadi tidak boleh membuat panggilan. Besarnya imaginasi aku, ini semua akibat geram dengan presentative baik dari CELCOM dan juga MAXIS. Terima kasih.

1 comments:

aloha said...

DiGi-Always the smarter choice

Ku bersama Muuuuuuuu...

Ahaks.. org Kuning tu byk membantu..