Wednesday, September 03, 2008

Ketika UMNO menjadi Racist

Alangkah terkejutnya aku selepas seminggu baru Najib nak keluar TV mohon maaf atas kesilapan ADUN Bukit Bendera. Dua kali terkejut kerana tak ramai orang tahu ada ADUN UMNO berceramah dengan racist di Permatang Pauh. Al maklumlah, media dikuasai kerajaan. Mana ada masuk tv yang parti MCA nak buat demonstrasi kan?

Tidak terkejut apabila Najib yang muncul di TV bukan sang ADUN yang seronok berceramah sambil air liur meleleh-leleh sambil keluarkan hujah racist nya. Kenapa bukan ADUN tersebut yang keluar TV, minta maaf. Gentleman la sikit.

Aku bayangkan, Menteri Besar Selangor atau pemimpin pembangkang yang lain buat kenyataan macam tu, entah berapa banyak demonstrasi agaknya dipaparkan dalam TV. Oh Encik ADUN yang otak sedalam satu inci jarum, kaum Cina dan India pendatang pada tahun 1930an ke 1940an paling lambat pun 1950-an. Tahun 2008 tidak tepat lagi untuk panggil mereka pendatang. Sudah ada kad pengenalan, sudah jadi warganegara. Tak belajar sejarah kah?

Tahun 2008 ini, kalau Encik ADUN nak tahu, yang kita panggil pendatang ialah warga Nepal, Bangladesh, India, Vietnam, Filipina, Africa, Indonesia et al. Tidak dinafikan ramai warga Filipina sudah menjadi warga negara Malaysia dengan mudahnya di Sabah. Yang itu baru kita panggil pendatang. Alangkah asal usul Melayu pun masih kabur, entah berasal dari mana. Kita pun pendatang juga satu ketika dulu cik mamat oi.

2 comments:

ahwin66 said...

ye la...kalau orang PR yang buat statement mcm tu..mau berbulan2..org media main kan isu tu dlm setiap sudut tanah melayu ni..
isk isk
lambat lg ke 16 sept ni?

Aloha said...

Perak bg tanah lagi??? bestnye penduduk PErak.... Murah rezeki...