Sunday, August 31, 2008

Bunga Kemerdekaan

Aku membuat perancangan ke KLCC pada petang semalam meskipun di ajak oleh teman-teman sepejabat untuk ke Luna Bar untuk tengok bunga api KLCC dari tingkat 34 menara Pan Global. Tetapi akhirnya aku terstuck di dalam bilik hotel. Bukan apa, malas nak bergerak jadinya.

Apapun aku tekad nak tengok bunga api kemerdekaan. Teguh aku tunggu pukul 12 malam. Dan aku yakin yang mana-mana pergi Dataran ka, Bukit Bintang ka, KLCC ka semuanya memang nak menunggu bunga api sahaja. Pengertian hari merdeka warga muda Malaysia ialah = bunga api! Tak ada bunga api hampa jadinya.

Tengah tengah menyanyi pukul 12, dataran merdeka memulakan acara bunga api. Yang paling aku kucewa, bilik aku memang mengadap dataran TETAPI dek kerana terhalang oleh Menara Kuala Lumpur, aku hanya dapat melihat serpihan bunga api dan juga asap-asap yang dikeluarkan oleh pembakaran bunga api. Cik kiah kecewa you!.

Lebih mengecewakan apabila TV1 punya penerbit macam harem sahaja. Di tengah tengah bunga api berdentam dentum, kau fokus muka Paklah menyanyi riang ria dengan Jean?? What the....??? Fokuslah bunga api badigol oi. Sudahlah sesekali sahaja terlepas gambar bunga api, itupun dari sudut yang sama. Alahai...patutlah makin lama makin tenggelam TV1 nih.

TV2 pula menyiarkan konsert ambang kemerdekaan KLCC. Walaweh, sampai pukul 12 lebih aku tunggu kot kot ada bunga api sesat. Harem. Tak kesampaian. Konsert ambang je...celebration nehi hey. Buat penat aku excited sahaja.

Aku cuba tekan remote TV3, TV7, 8TV, TV9, wah wah wah..macam tak meraikan apa-apapun. Cerita orang putih, cina, korea ke udara macam 31 Ogos adalah hari tak ada apa-apa makna sekalipun.

Jangan salahkan rakyat tak sambut ulangtahun ke 51 kemerdekaan tanah air, stesen TV pun sama. Tidak bermeriah langsung pun.

Maaflah kalau cik kiah kecewa bunga api tak ada di KLCC semperna 31 Ogos tahun ini, sebab cik kiah terdidik dari kecil oleh kerajaan setiap keraian mesti ada bunga api! Aku yakin, adik aku kat kampung pun sanggup berjaga sampai pukul 12 semata-mata nak tengok bunga api dalam TV. Aku kecewa dengan RTM, Media Prima dan KLCC sekali.

2 comments:

hashim habeed said...

Nanti kita hantar Bunga api ke Cik Kiah pada malam raya.....

hashim habeed said...

Nanti kita hantar Bunga api ke Cik Kiah pada malam raya.....