Tuesday, July 01, 2008

Oi Oi..Lampu Merah Bang!

Ho, semalam aku ke pasar malam. Tak tengok berita jam lapan. Abah aku mendail telefon bimbit yang aku tak bawa dengan sengaja, secara infiniti. Tak berhenti-henti. Risau aku terbabit dengan insiden tersebut kot. Sementelah aku dan adik aku sama-sama tak bawa telefon. Huhu

Kemudian aku mula mengoogle, dan membaca berita mengenai kemalangan ngeri yang membabitkan lori treler serta 13 kenderaan yang lain di Puchong Jaya yang sebenarnya di jalan belakang kalau tak silap aku dari IOI Puchong.

Mengikut berita yang aku baca, kegagalan lori treler itu berhenti di persimpangan setelah lampu bertukar merah merupakan faktor utama kejadian ngeri itu berlaku. Walaweh, lampu merah untuk berhenti, lampu kuning sedia untuk berhenti. Lampu hijau untuk jalan! Apa susah sangat nak faham. Udahlah namanya lagi, lori treler. yang brek angin.

Aku dah serik dengan langgar lampu merah. Kena saman tak boleh kurang, RM200 cukup buat aku serik. Sebab tu, kalau sesiapa naik kereta dengan aku, aku akan nampak sangat skima apabila sampai di lampu isyarat, lampu kuning pun dah cukup buat aku bersedia untuk berhenti, bukan bersedia tekan minyak untuk cuba beat the red colour lor! Apalah sangat berhenti seketika di lampu merah daripada buta warna dan merempuh 13 kenderaan lain dan seterusnya membawa kematian?

Apapun, ramai yang kata padan muka pemandu lori tu. Tidak tidak tidak. Memang serve him right, tapi bagaimana dengan pemandu-pemandu dan penumpang kereta lain yang dirempuhnya? Bagaimana dengan penunggang motosikal yang tersadai dibawah lori treler tersebut? Iya, pemandu lori itu sudah pasti ditarik lesen memandunya seumur hidup, hidup penuh sesalan kerana mengakibatkan kematian orang lain. Bagaimana dengan ramai yang tidak bersalah dan menanggung akibat kecuaian dan kelalaian pemandu tersebut?

Apapun kejadian ini perlu kita semua ambil iktibar. Setakat nak laju dua tiga minit, baiklah berhenti di lampu isyarat. Ada sebab lampu isyarat a.k.a Robot di letak di sesuatu persimpangan. Jangan kerana kita nak cepat, sudahnya membunuh dan terbunuh. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian, tidak berguna.

Sekitar gambar kemalangan ngeri lori treler itu, yang dikompil dari akhbar-akhbar tempatan,
Berita Harian, New Straits Times, The Star. Sayangnya berita kesedaran begini dikecilkan dan tidak diberi perhatian sangat akibat drama Anwar Ibrahim, Saiful Bukharistow, Najib dan Paklah. Adeh.











3 comments:

Kujie said...

kakjie dah memandu lebih 10tahun pun , masih seram kalau berhenti kat lampu merah... asik jeling cermin tengok belakang..

ezza erisa said...

itulah.....kekadang risau je org belakang buat buta dentum gak

*happened to me thoh...last year...depan simpang nak gi subang holiday villa..selamba datang langgar bontot kete...nak je pelangkung pala dia..uhuhuhu

amoi said...

sian kat org yg tak bersalah...tak pasal2 mati dan cedera parah...hampeh sungguh pemandu lori tu...