Monday, June 16, 2008

Penjawat Awam dan Gaji Dua Kali Sebulan

Ada seorang bertanya buah fikiran aku berkenaan sistem baru yang bakal dilaksanakan oleh kerajaan kepada kakitangannya. Gaji dua kali sebulan oleh kerajaan, apa pendapat aku?

Biar aku terus ke bullet point terakhir,

Aku bukan kakitangan awam, aku tidak bekerja dengan kerajaan, jadi aku tidak ada hak dan kesan terhadap sistem baru ini. Kenapa aku harus bising-bising samada bising bersetuju atau bising membantah jika ia tidak memberi aku baik kesan langsung atau tidak langsung?

Apapun, aku harap rakan-rakan di sektor awam mampu menyesuaikan diri.

:)

4 comments:

purp said...

been ur silent reader agak lama dah. terpanggil utk komen cos u have a very gd point there ;-). well i'm a civil servant. i hope i'd be given a choice utk kekal mcm skrg or 2x sebulan & saya akan pilih utk kekal mcm skrg. why? dah biasa & dah rasa selesa. itu je.

sebol said...

Ramai org suka ia dikekalkan.

Tapi kalau subsidi makanan diberikan percuma pada semua org pada 15 hb

aku setuju.

mrs hafiz said...

me akan masuk gomen soon..
taktau la pemberian gaji 2x sebln akan ada impak kepada saya..
agaknya, lagi cepat duit abis..hehe..

ezza erisa said...

purp, sebol, mrz hafiz,
itulah..ramai org lebih suka dikekalkan macam sekarang.. terutama orang bahagian treasury kot. kerja sekali sebulan jadi dua kali sebulan satu hal!

apakah 2kali sebulan gaji betul boleh membantu pekerja? kerana jumlahnya sama, budget bulanannya sama. apa yang berbeza?