Thursday, April 24, 2008

Wall Moo Berubah Simbol

Sewaktu di Giant petang semalam, sempat aku melihat ke bahagian aiskrim. Aiskrim yang menjadi kontroversi dulu pun ada disitu. Secara jujurnya, aku juga melancarkan perang boikot kepada Wall's kerana ia adalah barangan Belanda. Tapi boikot aku kepada Wall's bukan bermula sebulan lepas. Aku memulakan boikot kepada syarikat aiskrim tersebut sejak hampir dua tahun sebelum itu.

Sebelum kontroversi aiskrim Wall's Moo, aku merupakan pelanggan tegar aiskrim Wall's Lava. Apabila Wall's Moo mula menjadi satu isu hangat, aku turut mengikuti perkembangan berkenaannya. Ianya berkenaan lambang yang kononnya seperti tanda salib di atas biskut aiskrim itu. Yang selepas kecoh-kecoh, Wall's mendakwa ianya adalah secara kebetulan, dan tidak akan menukarnya. Ya, kebetulan. Kebetulan. Dari entah berapa zillion bentuk-bentuk dan simbol lain yang boleh digunakan, kenapakah lambang seperti salib juga yang dipilih?

Ada yang berkata, alah....makan jelah aiskrim itu. Sensitif sangat, macam ni lah orang kita...benda-benda kecil pun nak bising. Mungkin betul dan memanglah...ianya biskut sahaja. Tetapi dari pelbagai pilihan biskut dan juga aiskrim yang lain..kenapa kita hendak juga yang itu? Yang kononnya secara kebetulan berbentuk seperti salib? Dan pihak Wall's sendiri enggan memohon maaf dan menukarnya kerana katanya pasaran aiskrimnya besar. Tidak terjejas pun sekadar dengan kontroversi murahan ini.

Jadi sejak ayat bangga diri yang mengatakan aiskrimnya tetap laku walau dilanda kontroversi itulah yang membuatkan aku membuat self boycott campaign. Aku beralih ke aiskrim lain. Kings. Nestle. Dan pelbagai lagi jenama lain.

Semalam, aku terpandang Wall's Moo sudah tiada tanda salib. Dihiasi dengan lambang-lambang lain. Ha..bukan susah pun berubah kan? Soalan aku bilakah perubahan ini dilakukan? Sejak kempen boikot produk Belanda kah? Atau lebih dahulu dari itu?

PS: Ada sesiapa masih ingat tentang duit kertas lima ringgit lama (hujung tahun 80-an kot) yang tiang benderanya bertanda salib?



Posted by Picasa

0 comments: