Monday, April 21, 2008

Filem-filem Lain

Ada orang berkata, Ezza kau bias. Sangat-sangat bias. Kenapa hanya Congkak sahaja yang engkau hentam secukup rasa. Apakah itu sahaja filem yang kau tengok? Atau kau memang anti filem Melayu?

Ini jawapan aku. Tidak. Aku menonton banyak filem. Aku juga tidak anti filem Melayu. Buat apa aku nak anti? Bukannya ada kesan pada kehidupan aku. Mungkin sesetengah orang merasa itu adalah membuang masa tetapi bagi aku tidak. Ia salah satu aktiviti sosial. Jadi disebabkan aku juga merasa tidak adil untuk membuat ulasan untuk Congkak sahaja, disini aku cuba review filem-filem terbaru yang masih berada di pawagam yang sempat aku tonton.

1. Evolusi: KL Drift
Kenapa aku tidak buat entry tentang filem ini? Reviewnya merata. Kebanyakkannya memuji. Ada juga yang mengeji. Ada yang kata ianya adalah cerita copy paste filem lumba kereta barat yang lain. Mungkin ada benarnya.

Tetapi secara peribadi, aku suka cerita ini. Mungkin scene lumbanya terlalu panjang tetapi namanya lagi filem drift. Nanti kalau buat scene mengawan sana, mengawan sini, dikutuk macam filem Remp It pula. Mengumpan penonton dengan adegan seks.

Yang tak menarik pada KL Drift ialah kesan tayar di atas jalan kesan latihan. Yang tak menarik pada KL Drift pelakon membaca dialog. malah semasa di hospital...siap bergilir-gilir membasuh Zack yang digambarkan mengakibatkan kecederaan kepada kawan baiknya.

Selain itu, aku rasa filem ini menghiburkan. Cuba tipikal dialog filem Yusof Haslam ialah pasangan kekasihnya tidak romantik. Berbicara aku kau. Asyik bergaduh sahaja kerjanya. Entah bila mula bercinta sebab asal jumpa mesti ada sahaja adegan gaduh-gaduh. Hahahah

KL Drift bagi aku..merupakan kejayaan pengarah muda Shamsul. Ada banyak cubaan berani dalam filem ini. Dengan lakonan Aaron Aziz sebagai ketua gangster yang sungguh mengagumkan termasuk penggunaan dialeknya. Kereta-kereta idaman, drifter professional Malaysia dan sebagainya. Cukup membanggakan. Apa salahnya selepas Tokyo Drift, ada KL Drift kan? Bebudak kereta Malaysia pun ilmu tinggi jugak per? Ahaks!

2. Definately, Maybe
Dengan tagline 'Three Relationship, Three Disaster'. Mengisahkan seorang bapa tunggal bercerita kepada anak perempuannya tentang kisah percintaannya semasa di alam remaja sehingga berkahwin dengan ibunya. Bunyinya menarik. Three Relationship, Three Disaster. Tagline yang bagi aku agak tidak kena. Kerana perhubungan cinta lelaki berkenaan tidak disudahi dengan kemusnahan teruk. Ya hubungan tersebut tidak berhasil..tetapi ia bukan kemusnahan kerana setiap satu aweknya boleh berbual dan menerima sang lelaki ini kembali.

Sangat membosankan... kecuali apabila tiba adegan anak perempuannya yang sungguh keletah itu.

3. Over Her Dead Body
Mengisahkan seorang bakal pengantin yang meninggal di hari menjelang perkahwinannya dan terperangkap di dunia. Si hantu seksi ini cuba merosakkan hubungan seorang awek baru yang mendapat tempat di hati bekas bakal suaminya. Lakonan Eva Longoria dari Desperate Housewives. Jangan terpedaya dengan iklan yang ditunjukkan Kalau anda nampak iklan seolahnya cerita ini kelakar. ya...scene dalam iklan itu sahajalah yang kelakar. Selebihnya, perjalanan amat perlahan dan agak membosankan.

4. The Water Horse
Oh, tolonglah. Cukuplah ada satu free willy. Saya tidak mahu menonton Free Willy edisi naga pula. Mungkin bagi yang tidak menonton Free Willy, filem ini menarik. Tetapi aku rasa tidak menarik. Sedikit membosankan.

5. Gone Baby Gone
Ya filem yang menarik. Berkisar pada polis yang korup dan kehidupan sekeliling juga.

1 comments:

Pena Dunia said...

komen sekadar untuk yg kau juga akan komen cerita org putih... well... seperti melepaskan batuk ditepi tangga... hehehhehe