Tuesday, April 29, 2008

Betul Ke Sebab Keris Nan Sebatang



Beriya-iya Hishamudin minta maaf selepas menantu paklah kata sebab utama kekalahan BN dalam pilihanraya lepas adalah kerana Hishamuddin dan keris berdrama masa persidangan UMNO? Betul ke? Mungkin menantu Paklah terlupa, dia pun ada cium keris. Gambar diambil dari jeffooi.com




Aku bertanya kawan-kawan yang bukan Melayu...mereka tanya aku balik ‘bila itu sapa cium keris?’ I undi parti lain sebab I tak suka. Itu keris ke..pistol ke..i dun care. What I care about is, apa ruling party bikin’


Itu baru pendapat seorang sahaja. Tak ingin pula aku buat kajian terperinci berapa ramai orang bukan Melayu yang kecil hati dengan Hishamudin cium keris. Yang kecil hati meraba punggung awek tu mungkin.


Aku sendiri tidak nampak isu cium keris sesuatu yang begitu besar. Lantak dia lah nak cium arang kayu sekalipun pun. Rakyat Malaysia secara keseluruhannya tidak bodoh. Kalau dibaca dari blog-blog pembangkang bukan PAS dan PKR..ada ke isu keris yang diwar-warkan? Yang aku banyak baca ialah berkenaan tingkat 4, janji-janji manis Paklah yang tidak tertunai...harga minyak naik diikuti oleh janji-janji pelesu (palsu) yang menjanjikan harga barang tidak akan dinaikkan dan akan dipantau. Nah lima hari selepas janji-janji pelesu itu, harga barang meningkat berganda-ganda ditambah dengan harga kereta nasional mahal, sama mahal dengan harga kereta import berkualiti dinegara jiran walaupun chasis kereta nasional sama kuat dengan tin aluminium., isu berkenaan menantu Paklah, SCOMI, Patrick Lim dan sebagainya.
Mungkin aku terlepas pandang.

Tetapi sepanjang sebelum pilihanraya, aku tidak terpandang isu cium keris sebagai punca besar dan utama. Mungkin juga faktor Akademi Fantasia dan One In A Million. Orang sibuk mengundi rancangan realiti tv sehingga tidak sempat nak menyokong parti pemerintah.

PS: Mastika Mei menarik, walaupun keluaran utusan tetapi berani juga menyuarakan sesuatu dengan benar. Ada jejaka berambut dreadlock menyatakan ada sebuah buku tulisan siapa tah, bercerita mengenai Malaysia. Buku ini dihasilkan pada tahun 1937. Sedangkan ikut sejarah Malaysia, Malaysia wujud pada namanya pada 1963. Jadi Malaysia ciptaan siapa? Pemimpin dahulu atau penjajah dahulu?

0 comments: