Tuesday, April 15, 2008

ASTRO STUPID HOTLINE

Ya, itu yang aku rasakan. Beberapa hari ini Esteruk (nama manja bagi ASTRO) sibuk dengan iklan StupidKad baru. StupidKad itu dalam penghantaran, ada yang sudah menerima, ada yang belum. Maka katanya kalau tak dapat digunakan sila hubungi hotline / pusat khidmat pelanggannya di talian 1 300 82 3838. Menurut laman web Esteruk ini pula, call centre nya bermula pada pukul 8.00pagi dan berakhir pada pukul 12 malam.

Disebabkan aku mempunyai pertanyaan, (yang tidak berkait langsung dengan StupidKad) aku perlu menelefon Esteruk. Soalan aku berbunyi, ‘Saya ingin menyambung kembali perkhidmatan Esteruk yang disuspend sebulan lepas, kerana saya telah berpindah ke tempat baru.’.

Apa yang aku dapat, setiap kali aku mendail nombor perkhidmatan yang diwar-warkan oleh Esteruk, nada dering tut tut tut tut.. Bukan nada ringing. Mungkin nada engage? Hanya nada itu sahaja yang aku dengar. Tiada suara robot perempuan menyapa ‘Terima kasih kerana menghubungi pusat panggilan Esteruk’ dan sebagainya.

Aku kasihankan makcik pakcik di kampung, yang baru menerima StupidKad baru mereka. Perlu menelefon untuk bertanya bagaimana mengaktifkan Stupidkad itu, sedangkan khidmat pusat panggilan yang beriya-iya disiarkan di televisyen itu langsung tidak berfungsi. Memanglah saluran 100 sudah menyiarkan how to StupidKad baru tetapi kadangkala ada timbul juga masalah.

Perniagaan monopoli Esteruk ini sebenarnya sudah lama kedengaran bunyi-bunyi tidak puas hati pelanggan, tetapi rakyat Malaysia tidak ada pilihan. Hendak subsribe MiTV, harga decodernya sahaja mencecah ribuan ringgit. Saluran pula entah dari mana-mana. Korea lah, China lah. Hollywood please!

Hendak menggunakan parabola pula, menjadi sesuatu yang terlarang di Malaysia. Huh, hendak tak hendak perlu juga melanggan Esteruk yang makin lama makin besar ketiak dan perut.

Ketika aku menaip entry ini, telefon pejabat aku yang auto redial jika tiada sebarang jawapan masih mengerlip ngerlip mencari jalan untuk menghubungi pusat khidmat pelanggan esteruk yang mungkin sudah bertukar menjadi beruk! Haha.

1 comments:

hashim habeed said...

One of the worst services provider in Malaysia........
i think their Ananda Krisnamutusamy policy
we wanna you take it.....