Monday, April 28, 2008

Artis kita, Artis Orang

Terbaca rencana di dalam mingguan Malaysia semalam (sebelah kolum berita mengenai Mahathir dan Hard Talknya) mengenai seorang pengacara yang terlebih seksi.

Antara ayat dalam tulisannya ialah ‘dua pengacara perempuan yang mengacarakan rancangan berkenaan lelaki’ (hint: Macam Oh! Lelaki di Astro Ria). Bayangan ke dua, ‘seorang pengacara tersebut bukan anak mat salleh, tetapi berbapa kan orang melayu dan berasal dari Selatan Tanah air' (hint ke dua, Fara Fauzana orang Shah Alam, Nana orang Johor).

Cerita, baju terlebih seksi.masuk studio dengan baju tak berlengan bersiaran langsung, menemubual tetamu di luar studio dengan berbaju ala-ala nak pergi gim. Kalau betul Nana, aku tak terkejut..kaedahnya dari zaman Akademi Fantasianya dahulu memang begitu. Maklumlah bertubuh mengiurkan (kang mati tinggal tulang je..tak boleh menunjuk)

Begitu juga dengan seorang pelakon yang sangat popular iaitu Fasha Sandha. Aku rasa lakonannya biasa-biasa sahaja. Disebabkan dia banyak sangat berlakon..kadangkala nampak stereotaip pun ia. Yang aku perasan sekarang, dia...begitu suka menunjukkan perutnya. Baju mesti pakai sesenteng mungkin..asal senget sedikit mesti nampak perut. Kononnya seksi lah tuh.

Termasuk artis-artis lain yang memang begitu mementingkan keseksian. Kalau tak seksi tak laku dan tak popular. Tak kisahlah asal jadi artis penghias muka depan majalah, walaupun tak ada produk. Yang penting ada cerita dalam suratkhabar. (Ini minda sempit pemikiran artis kita yang memang tak sekolah tinggipun). Sedangkan penyanyi paling popular tanah air contohnya Siti Nurhaliza semasa zaman popularnya dulu..tidak pernah pula aku melihat dia memakai pakaian seksi melampau. Masih juga amat popular. Kalah yang seksi – seksi maut itu tapi tak pernah jadi artis paling popular mahupun yang terbaik itu.

Sesekali tengok drama Korea dan Jepun, aku rasa macam pelik. Mereka yang bukan melayu, bukan Islam...nak buat adegan peluk pun buat dalam kononnya hero dan heroin itu malu-malu. Bercinta bagai nak rak dalam drama, adegan tidur sekatil pun tidak ada. Pakai seksi jauh sekali. Kalau watak awek crook sekalipun, tidaklah seseksi watak heroin dalam drama melayu. Terdedah sana terdedah sini. Apakah di Malaysia tak cukup kedai kain? Atau artis terlalu miskin nak beli baju labuh sedikit?

Eh wait seminit, bukankah kain ela buat baju kurung boleh didapati dengan harga serendah RM15.00 / 4 meter. Apa alasan artis Malaysia sampai kena pakai baju yang tak cukup inci?

Apakah kemajuan seni tanah air diukur dari segi sentengnya baju dan kain? Tak juga maju ke depan industri. Artis-artis murahan beginilah yang selalunya merosakkan industri apabila orang lebih memandang bentuk badan yang mengiurkan tetapi terlupa apa sumbangan mereka. Nyanyi pun sumbang, berlakon pun ke laut...tapi masih ada dalam industri. Apabila gambar bogel tersiar merata-rata, tahu pula segan dan malu. Padahal selama ini pun pakai kain baju tahap minimum. Huhu...

Dan satu lagi, tolonglah jangan mengada-ngada minta privasi dan berdolak dalih apabila ditanya pasal peribadi. Kalau tanya hal tangkap khalwat atau tengah bercinta dengan sesiapa....alasan 'itu hak peribadi artis...'. Kalau waktu nak jual album atau nak promosi filem....gembar gembur bercinta dengan kambing pun tak kisah dengan alasan 'artis milik peminat' Wek wek wek...kau terjun dalam industri seni yang penuh glamour...what do you espect? Kalau taknak orang peduli hal peribadi kau...jadi orang biasa. Jadi orang biasa pun kadangkala orang masih ambil tahu juga!

Entry ini merupakan entry peringatan kepada seorang yang berjanji tidak mahu pakai seksi walaupun dah terjun dalam dunia seni. Jangan sebelum terkenal satu Malaysia..sudah perasan diva you! Hehehe

3 comments:

sebol said...

sebagai seorang yang "optunis", Anwar Ibrahim dijangka akan menjanjikan subsidi kain sebanyak 20 peratus.

Pena Dunia said...

Anwar Ibrahim? sampai setara tuh nok tipu rakyat... ooo berat mu Anwar Ibrahim... kijoan tipu rakyat jah mu nih...hehhehee

ezza erisa said...

pena dunia,
sila baca kenyataan sebol sebagai satu jenaka
:P