Friday, January 25, 2008

Kes Perbicaraan VK Lingam



Aku tidak minat mengikuti kes ini dari awal. Mungkin bidang-bidang kehakiman negara tak ada kaitan dengan aku (ah sudah, my low education brain is talking now). Perbicaraannya juga tidak ada menariknya pada aku. Tetapi itu mula berubah apabila aku baca dan dengar berita mengenai alasan-alasan super stupid gampang dari pihak-pihak bela diri.

Antara ayat ayat gampang pembelaan diri yang bagi aku rasa nak sepak je orang yang bagi jawapan

  1. Orang dalam video tu, macam saya, suara macam saya, gaya macam saya, tapi saya tak dapat pastikan samada dia adalah saya atau tidak. Oh please, aku tengok sekali imbas pun dah dapat cam.

  2. Saya tidak ingat saya ada buat panggilan pada malam tersebut tetapi pastinya bukan kepada Ketua Hakim negara. Oh stupid, kamu tidak ingat pun buat panggilan tetapi boleh ingat pula bukan kepada??

  3. Percutian ke New Zealand satu kebetulan. Satu kapal terbang. sama tempat pergi. Siap bergambar berpeluk-peluk, Masih mengatakan kebetulan? Oh come on.

  4. Kemudian ada pula katanya, rakaman itu dirumah, dia boleh berlagak menelefon President Bush sekali pun. Oh pertama kata tidak ingat, kemudian point lain kata boleh je buat-buat telefon. Budak umur 10tahun pun tidak berlagak menelefon kawan-kawan ohkei? Apa ke gila buat-buat menelefon? Kau bukan darjah 1.


Kalau dah bersalah, memakan diri sahaja ayat-ayat berbelit macam ular begini. Kalau dia dibebaskan dari pertuduhan maka jelaslah sistem kehakiman Malaysia memang tahap bodoh gampang apabila boleh mendengar dan mempertimbangkan pembelaan diri seperti di atas.


Oh gambar-gambar lama hasil perhimpunan para peguam di depan Palace Of Justice dan menghala ke Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya pada 25 September 2007 selepas video klip ini mula mendapat perhatian di laman web popular youtube.com

Tambah maklumat, perbicaraan hari Isnin 28 Januari 2008: Lingam says his memory is fine despite having said "I DO NOT REMEMBER" 26 times during the inquiry Dah temberang, takkan nak cakap 'semua saya ingat, crystal clear lagi'






Posted by Picasa

3 comments:

Anonymous said...

hai ezza ,

every week kak na mesti drop by kat blog ezza baca itu baca ini...
mmg terhibur kak na baca every single thing yg ezza tulis...even isu tu lawak ke, serius ke.., ape ke...semua best...
ezza mmg ada talent utk menulis tau...

ni kak na baca pasal lingam ni pon dok tergelak sorang²...mmg bodo ah lingam bangang tu...yg tak tahan tu pasal V.K.tion tu...:p

-kak na-

aizam said...

Yes Correct

sub_zero said...

satu bende je aku bleh cakap sistem kehakiman kat malaysia ni.. P U N D E K..
nape xnye..
kes arwah bapak aku yang selama dah dekat 30 tahun punye fight vs malaysian goverment..tiba2 dorang kalahkn..
dorang akan menangkn jugak eventhough pakai cara kotor sekalipun..
there is no justice here in malaysia..
bila pengaruh seseorng tu dah 'besar'.. sesiape je dorang bleh kontrol..
kes yang dah tau bleh mng..tiba2 kalah..

tataula sape yg kene 'suap' & brape byk dorang dah di'suap'..