Monday, December 03, 2007

Penumpang di belakang WAJIB pakai tali pinggang keledar

Beliau berkata berdasarkan kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) baru-baru ini, pemakaian tali pinggang keledar bagi penumpang tempat duduk belakang dapat mengurangkan risiko kecederaan jika berlaku kemalangan. Beliau berkata berdasarkan kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) baru-baru ini, pemakaian tali pinggang keledar bagi penumpang tempat duduk belakang dapat mengurangkan risiko kecederaan jika berlaku kemalangan.

Menurut Dr Radin Umar, kajian Miros menunjukkan 95 peratus kenderaan di negara ini sudah mempunyai tali pinggang keledar untuk penumpang tempat duduk belakang.

Erm..begitulah lebih kurang berita yang terpapar dalam akhbar pada hari sabtu, selepas malam nya di siarkan di televisyen. Aku tak tahu dari mana dia ambil statistic 95% kenderaan memang dilengkapi dengan tali pinggang kerana aku sebagai pengguna kancil memang tahu sangat, kancil aku hanya datang dengan tali pinggang belakang tanpa cangkuk. Adakah kancil termasuk dalam 5% yang tidak datang dengan kemudahan itu? Oh..statistik itu sangat tipu kerana aku yakin benar jumlah kancil di atas jalan raya pada hari ini bukan 5%.

Ada juga kancil yang terdahulu, langsung tidak datang dengan tali pinggang. Jadi perlukah penguatkuasaannya di lakukan pada Januari?? Bagilah sedikit masa untuk kereta-kereta yang belum dilengkapi dengan kemudahan ini untuk bersedia. (Kayalah tokei kedai aksesori lepas ni) Apapun, aku sokong penguatkuasaannya kerana ianya boleh mengurangkan risiko kecederaan jika berlaku kemalangan. Bukannya nak mengelakkan kemalangan. Sesiapa ada kefahaman tali pinggang keledar boleh mengelakkan kemalangan, sila naik tingkat 15, pakai tali pinggang keledar..seterusnya terjun. (apa aku melalut ni)

Dan aku juga tidak kisah sangat dengan penguatkuasaannya kerana dalam setahun hanya 5-6 kali sahaja kereta aku mempunyai penumpang belakang.


Oh, aku nak cadangkan bas pun wajar di kuat kuasakan pakai tali pinggang juga. Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

mcm mana dgn side impact bila berlaku kemalangan?adakah ia dapat mengurangkan risiko kematian?...hahahaha.....patut betulkan dulu kiblat car manufacturer kat msia neh...mostly yg msia nyer......kenkadang body keta mcm tin milo jer...alat keselamatan seolah melepaskan batuk di tangga umah jiran pak ali jer....kekkekke

ezza erisa said...

ya..risiko kecederaan dan kematian..byk negara dah enforce tali pinggang belakang ni..tapi beselah....kat mesia ni..alangkan tali pinggang depan pun ramai tak pakai..apalagi tali pinggang belakang...hehehe

oh.aku nak betulkan sikit ayat ko tu..yang ni mostly yg msia nyer......kenkadang body keta mcm tin milo jer... aku nak tukar tang mostly tu....bukan mostly dah beb...semua sekali....pakai besi aluminium je gamaknye...kekeke