Tuesday, December 11, 2007

Manjang Demontrasi, Bosan Tau??



Masalah aku kebelakangan ini ialah demonstrasi jalanan.

Ok..sepanjang dua bulan ni....dah 3 demo ke udara di bandaraya Kuala Lumpur. Bagi pendemo-demo yang datang hanya sekali (setiap demo dianjurkan oleh pihak berlainan yang membawa kepada pendemo yang berlainan) ia tidak menjadi masalah. Ialah, bukan selalu datang berarak. Dan dalam masa terdekat ini, nampaknya dengar-dengar khabar internet, ada 2-3 demo lagi yang bakal menyusul.

Bagi penduduk Kuala Lumpur yang menggunakan hujung minggu mereka untuk membeli belah, merayap ke sana ke mari, aku tidak merasa bebas. Akhirnya sudah 4 minggu, di ulangi 4 minggu, aku berhujung minggu di rumah tanpa keluar merayap. Paling jauh aku pergi pun, setakat membeli belah di pasaraya Carrefour. Perancangan-perancangan lain yang aku buat untuk keluar (maaf kepada kawan-kawan yang aku berjanji nak keluar tu), aku terpaksa batalkan. Tempat-tempat yang aku nak pergi semua berada di dalam lingkungan kawasan perarakan. Aku taknak berada ditempat yang salah pada masa yang salah.

Bagi yang tinggal di Kuala Lumpur, perarakan-perarakan ini benar-benar menyampahkan. Sudah cukup! Kuala Lumpur sudah sedia sesak. Satu kemalangan kecil di tepi jalan boleh membuatkan perjalanan bertambah 30minit hingga satu jam, apatah lagi apabila jalan tutup akibat perhimpunan??

Hari in semperna cuti umum Selangor, dengarnya nak berhimpun lagi di depan Parlimen. Nak menyerah memorandum untuk membantah persaraan Pengerusi SPR dari 65tahun ke 66tahun. Yang Pengerusi tu pun, bersara jelah. Apa nak kecoh kecoh. Tak puas lagi ke berada di atas takhta? Sepatutnya hari cuti Selangor, bermakna warga kerja wilayah persekutuan akan tenang di jalan raya. Tetapi tidak, jalan sesak teruk. Polis tutup jalan sana sini. Berapa banyak lagi demonstrasi yang nak di adakan?? Aku sudah cukup muak dengan kesesakan akibat jalan tutup dan demonstrasi.

Bagi pendemo, mungkin tulisan aku ni macam orang bodoh, kerana kamu berdemo untuk berjuang demi negara, ya....kamu datang berdemo sesekali dan kembali ke kediaman dengan penuh leisure maka betullah aku bodoh. Tetapi kalau setiap minggu ada sahaja demo di adakan, aku sudah cukup menyampah.

Oh aku juga cuba memasuki sistem itis. Nak melihat pemandangan jalan raya di tempat yang patut dilalui oleh pendemo hari ini. Sedang kamera-kamera di jalan lain semuanya berfungsi, kenapa pula kamera di Jalan Duta di tutup ya? Taknak masyarakat melihat drama secara langsung ke? Oh..juga aku benci pada sekatan jalan raya. Sekat sekat sekat. Jem tau dak? Jalan Bangsar menghala ke Pusat Bandaraya masih sesak sewaktu entry ini ditulis. Dengar-dengar ada roadblock di hadapan sana. Sudahlah dari Jalan Mahameru pun di tutup susur naik ke Parlimen pun ditutup. Oh Jalan Tangsi pun tutup juga.

Cuti-cuti ni, terperangkap dalam kesesakan amatlah tidak best. Rentikanlah niat nak shopping ya warga Selangor!
Posted by Picasa

1 comments:

Mr. Din said...

Bersara punya cerita pun nak wat demo? What a bodoh people.. Sabar je la beb... kita kena terima hakikat yg manusia ni ada beberapa level of mentality. Yg wat demo tu level paling rendah ler...