Wednesday, November 07, 2007

Peraduan SMS di Televisyen

Link asal disini

Aku br aje tgk rancangan fulus mania dkt astro 104. Selepas sekali tgk, aku dh buat conclusion pasal rancangan ni & pengacaranya sekali.

Tentang rancangan tu:
• mcm manalah rancangan ni blh ada kt tv. nmpk sgt penipuannya..
• wang yg dtawarkan berpuluh ribu ringgit nilainya. ini mbuatkan org ramai berpusu2 menelefon dan mhantar msg dgn kos RM3 sekali htr.
• soalan senang aje tp, mcm org kt msia amatlah bXdXhnya smpai susah sgt nk meneka jwpnnya.
• hanya pmanggil yg ke50 blh meneka
• wang bernilai rendah ditawarkan dahulu sehinggalah nilai itu naik apabila tkde org yg tau jwpnnya..
• Klu2 makin byk apabila wang itu naik nilainya..

Tentang pengacaranya pulak:
• hampeh2 belaka...

Malam td punya rancangan:
• sekali tgk dh tau jwpnnya camelia tp setiap pemanggil ke50 yg meneka, semua tk tau. hanya jwpn mengarut aje.. azharinalah, ziana zain, elly mazlein, dyg nurfaizah.. tk ke bXdXh tu.. aku rasa pemanggil tu semua org2 aXtXo.
• klu dh main byk ni, wang un mningkat naik smpai RM20K, tp pemanggil2 makin bXdXh. tk ke korang semua pelik.
• bila wang dh turun nilainya (RM1K), barulah ada pemanggil yg betul tekaannya..
cuba korang bygkan brp banyak astro tu untung dpd rancangan ni.. sdh tentu ramai yg menelefon/sms..

Aku punya pendapat sendiri:
Ya, aku rasa memang jelas dan nyata ini rancangan sebegini menipu masyarakat. Aku pun selalu merasa hairan, kenapa dan kenapa dan kenapa lagi, pemanggil yang bernasib baik menjadi pemanggil ke 50 atau ke 100 atau ke 1000 semuanya memberi jawapan yang bukan sahaja tidak tepat, malah berulang kali memberi jawapan yang salah padahal sudah terang lagi bersuluh akan jawapannya.

Bukan sahaja fulus mania, terdapat pelbagai jenis rancangan teka SMS ke udara di televisyen sekarang. Di TV3 pun ada, di TV8 pun ada, TV9 dan TV7 aku tak pasti pula. Semuanya berdasarkan teori yang sama. Satu sms RM3.00 jawapannya mudah. Semua pasti akan tergoda untuk memberi jawapan. Apalah salahnya RM3.00 kalau dapat RM30,000 kan? Tetapi kalau ada 50,000 orang yang menghantar SMS bernilai RM3.00 itu, sudah berapa banyak keuntungan yang diperolehi oleh pengendali syarikat telekomunikasi dan stesen televisyen berkenaan??? Secara logiknya, kalau tak menguntungkan 15kali ganda, kenapa mereka mengadakan rancangan yang saja-saja bagi orang duit percuma????

Malah lebih aku tak faham, pada tahun 2004 atau tahun 2005 dahulu, mufti sudah memutuskan peraduan berunsur sms di kaca TV adalah haram kerana unsur judi. Malah berita itu turut disiarkan di Buletin Utama Di waktu itu semua stesen TV nampaknya dengan tanpa banyak soal menghentikan rancangan-rancangan berbentuk Kuiz SMS di kaca TV. Tetapi sepertimana biasa, selepas isu itu sejuk, tidak lagi di ingati oleh rakyat jelata, maka stesen TV memulakan kembali rancangan yang ternyata mengaut keuntungan berlipat kali ganda ini.

Jadi, sekarang, apakah mufti sudah menarik balik fatwa yang mengatakan Kuiz SMS di kaca TV adalah haram, atau kita seperti biasa sudah lupa akan fatwa tersebut? Stesen TV pula tidak lagi menyebut mengenai pengharaman kuiz SMS di TV. Yang penting bagi mereka, untuk satu jam rancangan begini ke udara, beratus ribu ringgit Malaysia berjaya di perah dari kredit kredit penonton.

Kuiz SMS sudah halal bermula tahun 2006?

0 comments: