Wednesday, November 07, 2007

Iklan Raya

Rasanya dah terlambat benar aku nak mengulas mengenai iklan raya. Tetapi tak mengapalah. Orang pun masih duk berkalut – kalut dengan kontroversi iklan raya Petronas. Dari isu ciplak kepada isu bayaran tak setimpal kepada pelakonnya. Tak mengapalah. Bukan itu yang aku ingin ulas.

Tumpuan aku raya ini adalah iklan TM atau lebih dahulu dikenali sebagai Telekom Malaysia. Tentang seorang remaja yang menyelongkar barangan datuknya. (Iklan ini sepatutnya menjadi iklan merdeka, mungkin TM tersalah pandang kot). Yang paling mengejutkan apabila remaja berkenaan berdialog Oh...Atuk askar dulu rupanya’. Bagi aku, dialog ini lebih sepuluh kali ganda sedihnya dari isu burung murai Petronas. Kenapa?? Remaja dalam iklan TM ini, putus saudara kah dengan datuknya sehingga tidak tahu pekerjaan datuknya dahulu? Apatah lagi askar, yang menjadi satu pekerjaan kebanggaan pada masyarakat kita suatu ketika dulu??



Sehingga adik perempuan aku berkata Oloh, takkan taktau atuk keje mende’.

Baik layan iklan raya TV3. Mencuit hati.

1 comments:

Anonymous said...

Time aku dok kelantan dulu ramai je yg nama atok diorg pun diorg tak tau... so tak heran la... lain padang, lain belalang...

wassalam.