Monday, October 01, 2007

Servis Kereta Anda

Aku sudah menservis kereta untuk pulang ke kampung menjelang raya. Anda sudah? Untuk perjalanan yang selamat dan lebih menyakinkan dan mengurangkan risiko terpaksa beraya di lebuh raya, maka servis kereta amatlah penting. Bukan hanya semasa ingin pulang kekampung pastinya, pastikan anda menservis kereta pada masa yang ditetapkan bagi mengelakkan kesan kesan yang lebih menipiskan poket anda pada masa hadapan.

Aku menservis kereta dengan minyak hitam keluaran Shell dan Castrol jika Shell tiada. Sekali ini aku membawa kereta aku ke bengkel yang tidak biasa aku kunjungi kerana aku sahaja nak berubah angin. Apabila aku minta minyak hitam Shell maka dia menjawab tidak ada. Yang lagi pandai jawapannya ialah tiada minyak shell untuk kancil. Hanya ada 20W 50. Adeh.. kalau nak menipu, silalah tipu perempuan lain. Aku dah berkurun pakai minyak Shell 10W 30 itu. Kemudian aku bertanya apa minyak hitam yang dia ada. Maka dia membawa aku dan menunjukkan aku minyak hitam yang didakwanya bagus, enjin senyap (Senyap ke padam?) Samlube. Huh adakah aku begitu bodoh/ sudah tentu ini adalah jenama saduran Chemlube.

Dan kemudian apabila aku meminta brek pad jenama sekian sekian, dia tunjukkan aku satu brekpad bodoh yang amat nyata juga tidak berkualiti. Aduh, kalau begini sikap pemilik bengkel yang begitu ghairah mengaut keuntungan tanpa memikirkan tanggungjawab kepada pemilik kenderaan sewaktu berada diatas jalan raya nanti maka tidak hairan setiap hari ada sahaja kemalangan maut berlaku. Kegagalan teknikal kerana disumbat dengan pelbagai barangan murahan bengkel kereta yang tamak haloba.

Mudah lagi kalau yang datang itu perempuan perempuan yang naïf yang mengharapkan pemilik bengkel menolong mereka mendapatkan yang terbaik untuk kereta mereka. Maka apabila si naïf ini datang, tanpa pengetahuan langsung mengenai tubuh badan kereta mereka, maka mereka akan pulang dengan poket yang nipis dan membawa pulang pelbagai alat ganti tiruan yang hanya membahayakan nyawa mereka sendiri.Aku juga digesa menukar itu dan ini dengan alasan sudah itulah sudah inilah. Tidak..terima kasih.

Pihak berkuasa, tidak ada sebarang peruntukankah untuk menahan si bengkel bengkel begini?

4 comments:

kasorrga said...

mu meme kelahhhh
tahu serba serbi brg keto mu...
er... aku x servis keta lagi...
sbb "keta" baru aku x reach 10K km lagi...
hehehhehehehe (riak!)

ezza erisa said...

bukan aku cerita pasal aku la kayu :P

aku cerita, ramai orang jadi mangsa bengkel kereta tamak haloba.

tahu aa lancer baru......balik kampung kang siap..aku gi umah mu..gores gores bonet kete baru dgn jangka lukis..muahaahah

Wawa said...

ngeh ngeh

aku tatau sangat pasal kete la.
dasat la kau ezza.

tapi aku akan pastikan aku tak bosoh sangat la next round punya service.

:)

btw aku dh service tapi jalan raya kat melaka jugak.

flush said...

salam..

bangsa tu, meniaga kalau x menipu mmg x sah.. sori le, emosional sikit..