Wednesday, October 31, 2007

Semua Orang Benci Vista?

Image Hosted by ImageShack.us


Berikutan pembelian dua buah komputer riba baru yang mana tidak lagi di datangi dengan Sistem Pengoperasian XP. Secara mandotarinya ianya datang dengan sistem pengoperasian Vista. Vista memerlukan 2GB RAM untuk berfungsi dengan cemerlang mengikut kata pembuatnya, tetapi tidak. Tidak pada mata pengguna akhir seperti aku apabila komputer baru itu sudah di lengkapi dengan 2GB RAM tetapi Vista masih tidak stabil. Penggunaan CPU turun naik dari 5% ke 99% ke 50% dan seterusnya. Vista yang di dakwa begitu ramah pengguna akhirnya dibenci oleh pengguna malah berebut rebut pula kawan-kawan sepejabat dengan aku untuk menggunakan komputer riba version XP walaupun komputer riba baru itu sungguh menarik, lebih ringan, didatangi dengan webcam 2.0MP semata-mata mereka mahu mengelak dari menggunakan sistem operasi Vista.

Begitu juga dengan Microsoft Office 2007 yang bodoh apabila format defaultnya tidak boleh dibaca oleh Microsoft Office versi terdahulu. Dikeluarkan oleh pengeluar yang sama, mereka harus mencari jalan dalam mencanggihkan perisian dan seterusnya menyeragamkan format.

Oh Microsoft Office 2007 juga tidak compatible dengan Outlook Express Spelling Checker. Hanya bahasa French yang ada dalam pilihan. Microsoft Office 2007 = Microsoft. Outlook Express datang dari Microsoft juga.

Microsoft memang sentiasa memperbodohkan diri, begitu juga pada zaman aku mula-mula kenal dengan Microsoft Visual Basic (VB) versi 5.0 dan 6.0 dahulu. Waktu itu aku hanya pandai menghubungkan pangkalan data dengan VB dengan menggunakan DAO. Bukan ADO. Maka bersusah payah lah aku mencari jalan untuk menghubungkan VB dengan Microsoft Access (pangkalan data). Lebih memburukkan keadaan, VB tidak compatible dengan Microsoft Access 2000. Dengan DAO, VB hanya boleh membaca format Microsoft Access 97. Maka menjadi kerja berat apabila setiap kali hendak dicreatekan satu table baru, harus di convert dahulu menjadi fail 2000.

XP sendiri mengambil masa hampir 4-5tahun untuk stabil seperti sekarang. Mengikut keperluan minimum, XP memerlukan 128MB Ram untuk berfungsi. Manakala sistem yang disarangkan ialah 256MB RAM. Aduh, sesiapa pernah menggunakan XP yang berjalan di atas RAM 256MB pasti merasakan mahu membunuh diri. Jadi situasinya sama dengan Vista. Rekomen 2GB RAM.. dan akan merasa mahu bunuh diri juga.

Oh entry di atas memang meraban. Aku memang sudah cukup anti dengan Vista. Malah apabila kawan serumah dan adik aku membeli komputer baru pun, aku suruh mereka menggunakan XP.

Oh, ada sesiapa tahu, Air Asia menjual komputer lama dengan kerjasama Citibank kredit kad dengan sistem pengoperasian Vista dengan harga RM299? Mungkin kalau ada sesiapa yang terbeli, boleh bercerita akan saat mereka hendak membunuh diri apabila menggunakan komputer tersebut. Hehehe

4 comments:

pikey said...

eh... go get a linux running in ur laptop la...

kasorrga said...

"Mengenai apa yang aku tonton, baca dan dengar"

p/s: mu baca ke? rasanya semua mu tulis nih dr hal mu tonton & dengar jah... hehehehehe

Aizam said...

saya guna mesin taip jer connect ngan database..

ezza erisa said...

pikey,
if they cannot handle vista,dun think they will go for linux. hahaha

hahaha kasorrga,
sometimes i do read.
:P

aizam..hebat mesin taip anda :P