Wednesday, September 19, 2007

Airmata Maria (Lagik?)

Haha sah sah aku dah biol. Walaupun sebelum ni aku kutuk cerita ni, tapi minggu ni tertengok pula. Sebabnya aku takleh tidur. Dan sebagai orang yang tidak ada ASTERUK maka pilihan siaran tidak banyak lah. TV1 dan TV2 tak terang. Malas nak terangkan siarannya. Maka terlayanlah aku sekejab drama airmata Maria nih. (Siap set timer, sebab aku tau aku akan terlelap semasa tengok cerita ni) haha

Sampai sekarang aku tak faham kenapa tajuk dia airmata maria. Sedih ke kisah hidup Maria? Sedih ke? Anak kesayangan mak ayah, kerja besar, kereta besar…lawa..takat gaduh-gaduh dengan adik beradik tu biasalah. Sedih ke bergaduh dengan adik beradik? Kalau begitu…aku nak terbitkan filem ‘Airmata Ezza’ pula. Selalu juga aku bertekak berebut-rebut mainan dengan adik aku dulu. Tapi takla lama sangat pasal aku tua 8tahun dari adik selepas aku. Aku dah besar panjang takde nya nak berebut-rebut lagi.

Goof yang aku nampak sepanjang aku tengok cerita ni malam tadi:

1. Maria dewasa, ada jerawat kat pipi kiri. Dalam imbas kembali..Maria zaman sekolah ada jerawat juga kat pipi kiri, Maria dalam remaja ada jerawat juga kat pipi kiri. Adeh…berapa tahun satu jerawat nak hilang ya? Menda kecil tapi lawak.

2. Maria dan PA ayahnya satu universiti kat Perth Australia. Aku ulangi satu universiti! Kenal pun sebab borak di kantin pejabat. Gile. Kata Maria kepada PA ayahnya ‘patutla rasa macam pernah nampak masa kat Universiti dulu’ Have you ever ever heard of Persatuan Pelajar Malaysia apabila belajar di luar negara?

3. Julia ponteng bersama kawan-kawannya di ibu kota tidak pergi ke kolej. PONTENG YA PONTENG! Tetapi bawa fail dan buku buku untuk pergi kelas. Ponteng berhemah nampak?

4. Roy Azman jumpa ex aweknya pakai spek mata hitam (Oh…aku rasa spek hitam patut diharamkan dalam drama dan filem Malaysia). Waktu shoot muka Roy Azman, selain nampak ex aweknya biasan cermin mata hitam itu, turut ternampak camera sebelah ex aweknya. Haha!


Goof lain tidak aku kesempatan melihat, ini kerana aku dah tertidur dan terbangun semula apabila alarm handphone berbunyi pada pukul 4.50am. Oh aku dah cakap, aku akan tertidur semasa menonton..mujur aku dah set siap siap timer untuk tv tu off.

Oh..rupanya filem dan drama Melayu ada formula: (as forwarded to my email, rasa nak berkenalan je dengan penulis adegan filem melayu dibawah ni..hehe) nah ini dia:

Adegan-adegan Drama/Filem Melayu

1. 80% jalan cerita berkisar tentang:
a. Cinta.
b. Cinta 3 segi.
c. Cinta 4 segi.
d. Anak-anak rebut harta pusaka.
e. Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi Pengerusi, CE atau Presiden syarikat.

2. Walau pun cerita pasal awek kilang, rumah awek kilang ni mesti complete furnished. Ada TV 29", Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. (Director tak buat home work ker?).

3. Cerita polis lak, dialah pegawai penyiasat, dialah jadi forensic, dialah jadi pathologist, dialah yang gi ambush. Semuanya DIA yang buat.. Polis lak dialog pakai bahasa buku. "Saya rasa kita patut siasat dengan lebih terperinci tuan". " Betul cadangan awak itu. Kita bertindak sekarang".

4. Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING, tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan 'kepala' Indon komplen kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. ( Topi kuning utk pekerja buruh la bang ).

5. Adegan doktor kat Wad check pesakit. Ambik fail hujung katil, selak-selak. Dialog wajib : "Kesihatan awak bertambah baik. Banyakkan berehat dan jangan lupa makan ubat ". ( Woi bang, tengokla cerita ER tu, Dr ada medical terms dia ).

6. Adegan kat umah. Ayah mesti tengah baca paper, Mak mesti tengah menjahit atau lipat baju. Orang gaji tengah basuh pinggan. Orang gaji mesti nama dia Mak Nab atau Mak Jah.

7. Nak panjangkan rakaman filem mesti ada adegan kereta sampai kat umah, bukak pintu kereta, bukak pintu pagar, masuk balik kereta, drive masuk car porch, keluar, tutup pintu pagar.

8. Adegan sembahyang mesti dah salam akhir or adegan mengaji Quran mesti dah sampai part sadakallah hulazim. ( Cover line kot ).

9. Gangster atau kuncu orang jahat mesti pakai baju takder lengan, pakai rantai dan pakai bracelet.

10. Nak bagi sedih gila, mesti buat adegan dah tahu nak mati pasal kena barah otak.

2 comments:

Anonymous said...

hahahaha.....i very gud ones!!....you taknak buat rumusan tentang citer KAMI?I think its a gud story and the way its was direct is diffrent from others Malay drama....

Drama melayu agak kurang detail tentang menda remeh temeh....tuh yg banyak nampak spoil nyer.....asal boleh jer....sebab budget kureng..banyak masuk poket sendiri jerk kot?.....kekekekeek

ezza erisa said...

anon,
aku nak layan tapi so far belum sempat tengok betul betul sebab kami habis pukul 11.00 manakala Grey's Anatomy bermula pukul 10.45 di tv7. Episod pertama layan juga...(action ok memasing)

episod ke dua miss
episod ke tiga terlelap (bulan pose la katakan)

drama drama dari Red Communication hala tuju dia lain skit...

as per gol and gincu....impian ilyana...cerita mereka berkisar pada remaja tetapi lain dia punya corak persembahan..

yang penting: TIDAK MENGGUNAKAN LOKASI YANG SAMA, ANGLE YANG SAMA...dalam setiap dramanya...hehehe