Wednesday, July 04, 2007

Transformers

Mengagumkan! Itu ayat pertama sebaik aku keluar panggung. Giler! Itu pulak ayat kedua aku. Yang pasti transformers memang menarik amat. Sesiapa yang tak tengok filem ini sesungguhnya sudah terlepas menonton sesuatu yang paling hangat tahun 2007. Filem aksi terhebat? Filem graphic terbaik? Entahlah itu semua helah orang besar-besar dalam industri filem, bagi aku orang biasa, transformers memang best gilerrrrrrrr.

Sejujurnya aku tidak ingat langsung siapa-siapa dalam kartun transformers sebelum ini kecuali megatron. Tapi apabila menonton filem ini kenangan demi kenangan muncul kembali dalam kepala otak aku. Optimus Prime dan anggota puaknya.

Oh, lupa pulak, ada seseorang kata aku bias, kalau filem luar negara aku puji menggunung tetapi filem tempatan aku kutuk kaw kaw. Erk…aku tengok tengok balik list review aku, sesungguhnya aku kutuk yang mana aku rasa tak logik sahaja. Sementelah dalam international movie, ilmu aku terbatas, mungkin sebab tu aku duk puji sahaja filem luar. Hahaha

CGI nye menarik. Babak lawak pun banyak. Aku duk terbayang-bayang geng geng transformers duk bersembunyik dari mak bapak Sam. Aku jugak masih nak tergelak apabila bumblebee merajuk apabila dikutuk oleh awek Sam yang mengatakan kalau dah boleh bertukar jadi apa sahaja, pesal masih duk jadi camero buruk? Terus sahaja bertukar jadi kereta baru…fuh…Bumblebee ni rupa dia cam kanak-kanak yang comei sahaja terutama time last last tuh..

Takde komen buruk dari aku, maklumlah aku bukan fanatic transformers so aku tak tahu apa yang berbeza diantara version kartun dengan version movie. Tapi suara Optimus Prime still orang sama. Sapa nak lanje aku tengok kali kedua? GIle aku rasa cam nak tengok lagi jer….

Ada gak pasal melalut skit, pasal duk cerita pasal sejarah hidup mamat2 atas kapal pejuang tu. Amerika kalu buat movie cam dia je yang baik ah. Oh suara asal Prime masa opening duk bercerita apa yang berlaku kat planet dioarang dulu benar-benar melekat kat otak aku. Tak sangka lepas 20tahun.....aku akan dapat dengar balik suara Prime..huhuhuh

Akhir cerita memang grand abih. Dengan lawan-lawan deceptions and autobot. Banyak sangat aksi sampai taktahu nak tengok yang mana satu. Rasanya nak kena tengok lagi sekali pasal banyak menda yang aku rasa macam terlepas pandang. Contohnya, kala jengking dekat padang pasir tu.. Eh cakap pasal padang pasir, aku nak tergelak pasal masa major tu telefon pakai prepaid, mintak sambung ke pangkalan tentara di US, operator kat Qatar siap mintak kredit kad...tergagau nak carik..hehehe..

0 comments: