Tuesday, July 24, 2007

Movie marathon @ home

Di hujung bulan, nak keluar rumah pun rasa tak semangat. Ya. dengan kereta boleh sahaja nak bergerak ke mana-mana tetapi ketidakgembiraan kerana tidak boleh membeli apa-apa yang berkenan dihati menyebabkan aku ambil keputusan untuk tidak kemana-mana melainkan bertemankan sebuah computer peribadi dan LCD Projector ditemani sebuah external hard drive. Movie marathon!

Movie 1: Date Movie (Comedy)
Sesiapa yang pernah menonton Scary Movie 1-4, Epic Movie pasti suka dengan Date Movie. Filem ini mengambil adegan-adegan menarik filem lain kemudian di olah untuk menjadi filem komedi. (permulaan ada ala-ala Bridge Jones’s Diary diselangseli dengan Meet My Parents dan beberapa filem lain yang aku tidak dapat kenal pasti mungkin kerana aku tidak menonton filem berkenaan)

Movie 2: Perfume: Story of a Murderer (Seram / Ganas) – tak seram tak ganas
Filem ini amatlah panjang. Dekat 3jam! Aduh. Pergerakan cerita yang perlahan membuatkan aku hampir mati kebosanan tetapi apakan daya, download sudah.. Kenalah tengok kalau tak rugi pulak.

Mengisahkan seorang lelaki yang sangat obsess dengan bau tetapi menyedari tidak mempunyai bau badan sendiri. Beliau pada awalnya bekerja di sebuah kapal tetapi dibeli oleh seorang pembuat perfume.

Pembunuhan pertama berlaku dengan tidak sengaja apabila dia begitu obsess mencium bau badan seorang wanita sehingga tidak sedar dia telah menutup hidung wanita berkenaan dengan penuh tenaga. Kemudian beliau mencari formula bagaimana mengekalkan bau. kerana apabila wanita pertama dibunuh, tidak lama selepas itu bau badan wanita berkenaan telah tiada.

Kemudian, banyak kematian berlaku dalam keghairahan lelaki berkenaan untuk mengambil bau wanita-wanita yang sungguh harum itu. Dan akhirnya terkumpullah 13 jenis wangian yang dicampurkan menjadi satu dan dipakaikan kepada dirinya. Pada hari dia dijatuhkan hukuman mati, dia sempat memakai wangian berkenaan yang menyebabkan khalayak mula terpegun dengan dirinya. Bla bla.. Best juga filem ini kalau bukan sebab kelembapan ceritanya

Movie 3: Music and Lyrics (Komedi Romantika)
Filem ini aku download lepas baca review adreen kat blog dia mengatakan filem ni best amat sampai dia bagi bintang 4.5. Erm, aku bagi 3.0 sahaja kot. Ceritanya menarik. Mengisahkan seorang penyanyi berkumpulan tahun 80-an yang hidup dalam masa silam. Maknanya dia tak boleh nak bergerak ke hadapan kerana dia tak yakin boleh berjaya. Bertemu seorang gadis yang takut akan bekas kekasihnya.

Si lelaki diberi peluang untuk mencipta sebuah lagu untuk dinyanyikan secara duet dengan seorang penyanyi yang paling popular. Ketandusan liriknya berakhir apabila si gadis amatlah creative. Eh…ceritanya sweet. Sesiapa sila pindah turun lagu “Way back into love” Soundtrack filem ini. Memang best sangat-sangat.

Movie 4: The Number 23 (Seram)
Mengisahkan seorang lelaki yang membaca sebuah buku lama bertajuk The Number 23 yang dirasakan ditulis mengenainya. Setiap apa yang berlaku dalam buku tersebut seolah berkait rapat dengan dirinya. Movie ini agak menarik tetapi aku rasa Jim Carrey tak sesuai berlakon filem genre begini. Reaksi mukanya tak sampai. Tidak kesampaian pulak jiwanya itu.

Apapun cerita ini best.

Movie 5: Snake on A Plane
Aku dah tengok filem ni kat pawagam tahun lepas dengan arwah Palie. Tetapi sebab dia begitu best, maka aku tak segan silu nak download dan tengok lagi. Pada akhir cerita rasanya memang tak rugi download pasal version panggung Malaysia banyak potong. hehehe.

Ular-ular tu nakal lebih dari apa yang ditayangkan di Malaysia. Aku heran gak version wayang kejab kejab silent..rupanya watak dalam filem duk mencarut memanjang. Hee…

Apapun secara keseluruhan, semua movie yang aku layan amatlah memuaskan hati aku. Sila bagi cadangan, filem apa yang menarik untuk aku download lagi nih. Hehehe.

2 comments:

paNavia said...

try dl + tgk citer ni:-

- disturbia
- the messengers
- hot fuzz

ezza erisa said...

heheheh sebaik aku baca comment ko
terus aku download movie yang ko rekemen...
downloading now..:D

tq tq...muehehehe