Thursday, July 19, 2007

Manusia dan Kebiadapan

Peristiwa yang satu ini sungguh kelakar. Tidak hanya kerana ia berlaku kepada seorang warga asing tetapi kerana kisahnya tidak sebesar mana. Budi bahasa budaya kita hah? Then….bullshit for that slogan.. Sila tanam di kubur slogan itu kerana apa yang aku hendak ceritakan ini tidak menunjukkan budi bicara rakyat Malaysia.

Hari ini aku menemani rakan sepejabat aku ke satu tempat. Aku masuk ke satu kawasan meletak kereta. Sedang elok aku meletakkan kereta, aku perasan ada seorang lelaki di dalam kereta sebelah aku. Dia masih berada di dalam kereta dan sedang bercakap di telefon. Sebaik selesai mematikan enjin kereta, rakan sepejabat aku membuka pintu kereta. Ya pintu kereta itulah menjadi masalah besar yang kelakar dalam cerita ini.

Secara tidak sengaja, dia terbuka pintu dengan agak luas dan hujung pintu itu terkena kereta disebelah (ter’bang’ secara tidak sengaja). Rakan sepejabat aku dengan segera membuat tanda memohon maaf. Lelaki berkenaan yang keluar dari keretanya dan segera memeriksa keretanya. Dan kemudian rakan aku masih lagi memohon maaf dari dia.

Dan kemudian keluarlah ayat dari mulut lelaki yang berwarga kerakyatan Malaysia. Pada mulanya, aku terkejut dan terfikir adakah lelaki ini berjenaka. Tetapi dengan riak mukanya tanda dia tidak berjenaka.

Stupid Man: ‘You cannot just say sorry, sorry, you bang my car, you should pay’
My Colleague: ‘There is not even a scratch and I did apologized, what else do you need’
Stupid Man: ‘You should pay, you bang my door. This is not even my car’ (tetttt, tipu tipu tipu)
My Colleague: ‘No, I not going to pay anything, there is no single scratch’
Stupid Man: ‘Still, you bang my car’
My Colleague: ‘No. If you not satisfy, go and make police report. I am happy to go to the police station with you’
Stupid Man: ‘You bang my car, pay for it’
My Colleague: ‘No’

Sambil berjalan. Aku pandang sahaja muka lelaki yang maha bodoh itu. Terbuka pintu kuat terkena kereta dia sahaja sudah minta bayaran. Kalaulah keretanya itu adalah kereta Ferarri, aku patut takut dan mengelabah. Ini kereta Proton Wira dengan scratch yang sudah berlambak dikiri dan kanan bumper.

Apakah ini budi bahasa rakyat Malaysia? Apakah ini namanya perkauman? Apakah kerana kami perempuan dan dia ingin membuli kami? Aku juga pemandu sepertinya. Kereta aku walaupun Kancil sahaja, rasanya lebih terjaga dari keretanya. Kalau setakat orang buka pintu dengan kuat dan terkena kereta aku dan cepat-cepat minta maaf, rasanya tidak mengundang apa-apa perasaan negatif pun dalam hati aku. Dan sepatutnya dia merasa malu dengan kejadian yang begitu kecil tetapi mengundang perhatian orang ramai itu.

Jadi, dimana budi bahasa amalan kita. Rakan aku yang berasal dari luar negara itu sudah memohon maaf berkali-kali tetapi masih dimarahi oleh lelaki bodoh itu. Dan pertengkaran itu sebenarnya tanpa isi kandungan.

Hendak dikatakan, penyakit PMS rasanya tidak pulak. Mungkin diluar pengetahuan aku, lelaki itu juga ada hormon datang bulan seperti wanita. Where is you manner? Locked in hell? Hell you, stupid wira driver!

7 comments:

zuhl said...

kekekkeke..

Anonymous said...

Well, where is your manner too? Just read up this blog.

ezza erisa said...

Well, where is your manner too? Just read up this blog

i left my manner somewhere that I could not remember where. :-D

and guess what, I do not scream to people who sincerely apologise for the thing they done wrong.

and anon, where is your manner?

Anonymous said...

dah la tu kak..jangan marah2..hari ni hari jumaat..jom pi lunch sesama..

~venomie~

ezza erisa said...

tak marah pun v, just this anon so funny..masuk blog kita terus tanya mana manner kita?
hahahaha...

sebol said...

Aku terfikir benda yang sama dengan anon semalam. tapi tak pos sahaja.

ezza erisa said...

wakaka sabo jelah aku...
hahahhaah